niedziela, 18 maja 2014
Jak sprawdzić czy felgi / opony są proste?
Wystarczy do tego samochód, podnośnik, klucz do kół i kawałek szkolnej kredy.
Badane koło należy założyć na piastę koła nie napędzanego, a więc swobodnie obracającego się.
Jeżeli jest to samochód z przednim napędem, przy podnoszeniu go nie należy używać hamulca ręcznego, blokującego tylne koła, lecz skorzystać z klinów albo większych kamieni.
Po sprawdzeniu, że koło się swobodnie obraca i jest dobrze, równo dokręcone, należy znaleźć jakiś punkt podparcia dla kredy. Trzymana w niepodpartej niczym dłoni będzie niestabilna i znaki, jakie pozostawi na feldze i oponie nie będą w pełni odpowiadały miejscom, w których występuje „bicie”. Kiedy stanowisko będzie gotowe, zakręcić kołem i zbliżyć kredę najpierw do obręczy tuż przy oponie.
Jeżeli nieruchoma kreda zostawi mniej więcej równy znak na całym obwodzie felgi, można uznać, że jest ona prosta w swojej poprzecznej płaszczyźnie. Jeżeli znak ten będzie na całym obwodzie jednakowo odległy od krawędzi obręczy, będzie to dowód, iż felga jest idealnie kolista i nie ma „bicia” prostopadłego do osi koła.
Następną czynnością jest sprawdzenie opony. Po zbliżeniu i unieruchomieniu kredy mniej więcej na środku szerokości bieżnika zakręcić kołem i obserwować, jaki znak zostawi kreda na gumie. Gdy jest on na całym obwodzie i ma mniej więcej jednakową szerokość, można uznać, że opona nie ma żadnych wybrzuszeń po stronie bieżnika.
Opisany sposób sprawdzania kół daje jedynie orientacyjny, choć dostatecznie dokładny obraz danego koła. Gdyby wyniki pomiarów wzbudzały jakiekolwiek podejrzenie, trzeba dokonać pomiaru kół na specjalistycznych przyrządach w dobrze wyposażonym warsztacie wulkanizacyjnym lub w stacji obsługi, specjalizującej się w naprawach i prostowaniu felg.
O tym, czy felgi i opony nie są zwichrowane, można się przekonać także podczas jazdy, jednak pod warunkiem, że koła samochodu są dobrze wyważone.
Gdy przy pewnych prędkościach karoseria wpada w wibracje lub jest odczuwalne wibrowanie kierownicy (nawet bardzo lekkie), prawdopodobnie któreś z kół nie jest całkiem proste. Przyczyna może leżeć zarówno po stronie opony, jak i po stronie felgi. Podobny objaw towarzyszy kilku innym usterkom, np. luzom w zawieszeniu, niewielkiej niepełnosprawności amortyzatorów itp. Wizyta w specjalistycznej stacji obsługi pozwoli na wykrycie prawdziwej przyczyny.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak chcesz sprawdzić koła bez wyważarki to zakładaj koła po kolei na przednia oś do auta.
Skręć kierownica na max w któraś stronę i kręć kołem żebyś widział wewnętrzny rant.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Większość kupujących, w celu sprawdzenia stanu felgi, stosuje test polegający na toczeniu jej po gładkiej powierzchni i obserwowaniu, czy jest prosta.
Jednak nie wszystkie uszkodzenia można wykryć w ten sposób. Cały obrys felgi może być prosty, ale wykrzywiona będzie jej część centralna. Jedynym miarodajnym testem jest sprawdzenie obręczy na wyważarce.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploatacja-auta/opony-i-felgi/256088,Jak-sprawdzic-czy-felgi-i-opony-nie-sa-odksztalcone.html#
http://www.bmw-klub-lodz.com.pl/forum/index.php?topic=14151.0
http://artelis.pl/artykuly/24447/Uzywane-felgi---kupowac-czy-nie#.U1g_9FeZ5K0
http://blog.8opon.pl/2012/03/czym-sie-kierowac-przy-zakupie-felg-aluminiowych/
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz