niedziela, 15 czerwca 2014

Prawidłowe ciśnienie w oponie

Ciśnienie jest czynnikiem posiadającym ogromne znaczenie zarówno dla bezpieczeństwa, jak i dla trwałości ogumienia. Niedopompowanie lub zbyt mocne napompowanie kół może mieć negatywny wpływ na osiągi opon. Ciśnienie ma też wpływ na wydłużenie żywotności opon, większą oszczędność paliwa, a także lepsze i bezpieczniejsze prowadzenie pojazdu. 




Dlaczego prawidłowe ciśnienie opony jest tak ważne?
Opony są jedynym elementem mającym kontakt z podłożem i utrzymują ciężar pojazdu przekraczający ich masę 50-krotnie. Przenoszą na podłoże siły związane z przyspieszaniem, hamowaniem i kierowaniem pojazdem i stanowią część systemu amortyzacji pojazdu pochłaniając nierówności nawierzchni.
 
Prawidłowe ciśnienie w oponach może każdemu kierowcy zagwarantować to, że ogumienie będzie mogło spełniać swą rolę najlepiej jak tylko może.

Ciśnienie powietrza bezpośrednio wpływa na:• bezpieczeństwo – trakcję, uszkodzenia (wystrzał, rozerwanie)
• przebiegi – zużywanie się elementów bieżnika
• komfort jazdy - amortyzacja nierówności
• kierowalność – wzdłużną i poprzeczną
• przyczepność – droga hamowania i odporność na zjawisko aquaplaningu
• opory toczenia – zużycie paliwa
• wrażliwość opony na uszkodzenia wynikłe z powodu rozgrzania gumy
• uszkodzenia zawieszenia i felg

Wartość zalecanego ciśnienia NIE znajduje się na oponie. Wartość, która znajduje się na boku opony jest tylko maksymalnym ciśnieniem powietrza w oponie.
 

Gdzie można znaleźć informacje o prawidłowym poziomie ciśnienia w oponach?
To nie opona określa właściwe ciśnienie, lecz twój samochód. Jedynym właściwym ciśnieniem w oponie jest to zalecane przez producenta auta.

Informację o właściwym ciśnieniu opon dla swojego modelu pojazdu powinniśmy znaleźć przynajmniej w jednym z poniższych miejsc:
- w instrukcji obsługi pojazdu
- na nalepce zlokalizowanej na klapce wlewu paliwa
- na nalepce zlokalizowanej przy drzwiach lub słupku przy drzwiach kierowcy bądź pasażera
- na nalepce wewnątrz schowka


Należy ich koniecznie przestrzegać: są one owocem wielu testów przeprowadzonych przez producentów opon i samochodu.
W razie trudności z odnalezieniem tych informacji, zalecam sprawdzenie w tabeli ciśnień lub skontaktowanie się w tej sprawie z punktem sprzedaży opon.
Jeśli nie stosujemy się do sugestii producenta auta w kwestii doboru modelu opon, to może nam nie zadziałać dobrze ABS, możemy mieć gorsze osiągi niż obiecywał producent, itd.

Jeśli zamontowaliśmy opony, które bardzo różnią się od tych polecanych przez producenta, to lepiej sprawdzić zalecenia na oponach, a nie na nalepce informacyjnej czy w książce pojazdu.  

Przy odczytywaniu właściwego poziomu ciśnienia, warto zwrócić uwagę na to, że podawana jest ona dla konkretnego rozmiaru opon.

Uwaga
W przypadku koła zapasowego zalecane ciśnienie jest znacznie wyższe niż dla zwykłej opony. Może ono przekraczać 4 bar. Dokładna wartość jest zwykle podana na obręczy koła.


Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?
Przeciętnie ciśnienie w oponach powinno się sprawdzać raz na dwa tygodnie. Obowiązkowo jednak raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą podróżą, zwłaszcza jeśli zamierzasz korzystać z autostrady.

Pamiętaj, by sprawdzić również ciśnienie w kole zapasowym. Dzięki temu unikniesz niemiłej niespodzianki w dniu, gdy będziesz zmuszony z niego skorzystać.


Czym mierzyć ciśnienie
Zainwestuj w przyzwoitej jakości miernik ciśnienia powietrza. Nie decyduj się na zakup najtańszego urządzenia. Wprawdzie ich cena jest bardzo kusząca, jednak jakość pozostawia wiele do życzenia. Dodatkowo istnieje ryzyko, że takie mierniki nie wskazują prawidłowego poziomu ciśnienia. Będzie to prowadziło do sytuacji, że pompując opony do zalecanej wartości, tak naprawdę będziesz przekraczał maksymalne dopuszczalne ciśnienie. Nie trzeba chyba wspominać o skutkach takiego zachowania. Najlepiej jest posiadać jeden porządny wskaźnik ciśnienia powietrza i jego używać kiedy chcemy sprawdzić czy ciśnienie w naszych oponach ma prawidłowy poziom.


Uwaga
Nie należy polegać na pomiar wykonanych manometrami znajdującymi się na stacji paliw. One również mogą być niedokładnie. Wraz z wielokrotnym użytkowaniem, spada precyzja pomiarów.


Jak prawidłowo sprawdzać poziom ciśnienia?
Wiele osób uważa, że poziom ciśnienia można ocenić na podstawie zewnętrznego wyglądu boku opony. Właściwa kontrola poziomu ciśnienia wymaga jednak zastosowania dokładnego przyrządu pomiarowego. Oglądając oponę nie wykryjemy ubytku ciśnienia o 0,2 atmosfery.  

 

Pomiar ciśnienia "na zimno"
Bardzo wiele osób ma niewłaściwy poziom ciśnienia w oponach, bo nie dba o to, by pomiary odbywały się „na zimno”, czyli w warunkach, gdy opony są zimne, tzn. gdy samochód nie był używany przed dokonaniem pomiaru (należy pamiętać, że jazda zwiększa temperaturę i ciśnienie powietrza w oponie) albo po przejechaniu pojazdem nie więcej niż 5-10 km przy małej prędkości lub po upłynięciu 3-4 godzin od zakończenia użytkowania pojazdu. 
Oczekiwanie kilku godzin ma na celu umożliwienie ostygnięcia rozgrzanej opony i powrót ciśnienia powietrza znajdującego się w kole do jego nominalnych wartości.

Nawet jeżeli nie jeździliśmy, to i tak pomiar będzie „na ciepło”, jeżeli panuje upał, słońce świeci bezpośrednio na samochód, itp. 
Na przykład ciśnienie z 200 kPa przy temperaturze 20 stopni Celsjusza po rozgrzaniu do 80 stopni Celsjusza wzrasta o około 30%.

Wystarczy przejechać ok. 2 kilometry aby „zagrzać” gumy, czyli zwiększyć ciśnienie o ok. 0,3 bara (atmosfery). Tarcie opony o jezdnię powoduje ciepło, a więc zaraz po jeździe opony będą cieplejsze, a powietrze w nich także. Ciepłe powietrze rozszerza się, a więc ciśnienie rośnie. To dlatego wynik, jaki odczytamy, nie będzie miarodajny. Szacunkowo możemy dodać 0,3 bara do otrzymanej wartości.

W efekcie większość prowadzących ma w kołach ciśnienie o ok. 0,3 bara za niskie. Jeszcze gorzej kiedy kontrolę przeprowadzono w ciepłe popołudnie, a w drogę wyruszamy zimnym rankiem. 
Dbajmy o to, zwłaszcza w lecie, by pomiarów dokonywać rano, kiedy jeszcze nie jest aż tak gorąco.

Jak sprawdzili niemieccy rzeczoznawcy, ciśnienie za niskie o zaledwie 0,3 atmosfery wystarczy aby w czasie awaryjnego hamowania w zakręcie, albo w czasie wykonywania nagłego manewru omijania przeszkody, aby auto zamiast pozostać na swoim pasie jezdni, wyjechało poza jego obszar, tzn. w optymistycznej wersji zjechało na pobocze albo pusty sąsiedni pas ruchu. Jeszcze większy niedobór ciśnienia grozi zejściem opony z obręczy koła, co oznacza utratę kontroli nad autem. 

Przy okazji okazało się, że wartość trochę podwyższona – o 0,3 bara, nie pogarsza właściwości jezdnych, chociaż obniża komfort jazdy podróżnych.

Uwaga
W przypadku pomiaru dokonanego na rozgrzanej oponie, wskazującego zaniżone ciśnienie konieczny jest demontaż oraz fachowa inspekcja opony. Jeżeli jedna opona jest wyraźnie cieplejsza niż pozostałe, to również należy ją zdemontować i poddać inspekcji.


Dlaczego zmienia się ciśnienie
Ciśnienie opon zmienia się w sposób stały wraz z upływem czasu poprzez zjawisko przenikania powietrza przez ścianki opony.

Ponieważ typowa wartość ciśnienia powietrza w oponie wynosi od 2 do 2,4 bara (dla samochodów osobowych) to mamy do czynienia ze stałą siłą, która usiłuje przepchnąć powietrze przez ścianki opony. Części powietrza udaje się ujść (nazywa się to przenikaniem) przez mikroskopijne przestrzenie pomiędzy molekułami gumy. Uwzględniając nieszczelność zaworów wentyli i zjawisko przenikania, można przyjąć, że ciśnienie w oponach spada o około 0,2 bara na miesiąc.

Ciśnienie w oponach zmienia się również pod wpływem temperatur. Powietrze jest gazem, dlatego rozszerza się po podgrzaniu i kurczy po schłodzeniu. Przyjmuje się, że z każdą zmianą temperatury o 10 stopni, ciśnienie zmienia się o 0,1 bara.

Inny powód zmian ciśnienia to np. niewielkie uszkodzenie mechaniczne na bieżniku lub boku opony.

Pompowanie opon w zimie 
Temperatura powietrza posiada wpływ na ciśnienie w oponach. Wraz z nią spada mierzona wartość ciśnienia w oponie. Dlatego też zimą należy dodać 0,2 bar do zalecanego ciśnienia. 


Jak zużywają się opony
Spośród wszystkich części w twoim samochodzie, opony są narażone na najszybsze zużywanie się spośród wszystkich innych. Przyczyną tego jest ich nieustanny kontakt z różnego rodzaju nawierzchniami drogi.

Opony także są wystawione i narażone na działanie różnych warunków klimatycznych w okresie całego swojego użytkowania. Oprócz tego, dużą rolę na ich zużywanie się, mają złe nawyki podczas jazdy, brak konserwacji, niesprawności układu kierowniczego oraz niewłaściwe ustawienia kół. W wyniku tych wszystkich czynników, nie powinno nas wcale dziwić przyspieszone zużywanie się opon. 

Podczas gdy większości wymienionych czynników możemy zapobiegać, poprzez regularne sprawdzanie opon i stanu technicznego samochodu, to zużycia wynikającego ze ścierania się opony na drodze, nie jesteśmy w stanie wyeliminować. Jest to główny powód, poprzez który opony tracą bieżnik i ulegają awariom. 

Również obniżone ciśnienie jakie znajduje się w oponie, może obniżyć jej długowieczność. Poruszanie się na takich niedopompowanych oponach, stanowi także poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa pojazdu. Samochód poruszający się na takich kołach, może łatwo wpaść w poślizgu, co prowadzi do gwałtownej utraty przyczepności i braku możliwości kierowania pojazdem. W tej sytuacji konieczne jest to, aby wybrać do swojego samochodu takie opony, które są zgodne z warunkami klimatycznymi panującymi w danym regionie. 

Opony muszą być także dopasowane do potrzeb napędowych naszego samochodu, a także posiadać odpowiedni rozmiar.

Upewnij się także o tym, że twoje opony są wyważone odpowiednio. To zwiększa żywotność opon, a także pozwala ci na utrzymanie najlepszych osiągów.


Zużycie bieżnika
Zużycie niesymetryczne
Nieprawidłowe zużycie na jednym z brzegów bieżnika z zadziorami gumy widocznymi na krawędziach wzdłużnych. Przyczyną może być nieprawidłowa zbieżność kół. Zaleca się ustawienie zbieżności kół.
Zużycie środkowej części bieżnika
Większe zużycie na środku bieżnika niż na barkach opony. Przyczyną jest jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem w oponach. Należy skorygować ciśnienie.
Zużycie barków opony
Większe zużycie na barkach niż na środku bieżnika (zaokrąglenie opony). Przyczyną jazda ze zbyt niskim ciśnieniem i/lub z przeciążeniem. Należy określić przyczynę spadku ciśnienia i usunąć ją.


Uwagi do pompowaniu opony
Pamiętaj o stosowaniu zasady przepompowania opony o minimum 0.5 atmosfery ponad nominalne ciśnienie, w celu kontrolnego sprawdzenia wytrzymałości opony. Następnie obniż ciśnienie w pompowanym kole do docelowej wartości przewidzianej dla danej opony. Zabieg ten ma na celu uzyskanie wstępnego sprawdzenia, czy dana opona nie wystrzeli podczas odłączania manometru i jej montażu na pojeździe, co mogłoby spowodować narażenie bezpieczeństwa i życia osoby montującej

Jeżeli opona ma jakiekolwiek oznaki uszkodzenia wynikające z eksploatacji na zbyt niskim ciśnieniu, nie wolno ci jej pompować bez wcześniejszej konsultacji z naszym specjalistą. Taka opona cechuje się dużym prawdopodobieństwem wystrzału podczas pompowania.

Pamiętaj o kontroli ciśnienia w kole zapasowym!

Długie użytkowanie nieodpowiednio przygotowanych opon, może skutkować nawet ich rozerwaniem. Boczne lub środkowe ścieranie bieżnika może spowodować nagłe pęknięcie opony, co w przypadku szybkiej jazdy może być skrajnie niebezpieczne. 

Jeśli wskaźnik pomiaru ciśnienia pokazuje zaniżone wartości barów w odniesieniu do wskazań producenta samochodu, zwiększa się zapotrzebowanie samochodu na paliwo, gdyż zwiększa się opór toczenia kół. W rezultacie obserwujemy jak samochód pochłania coraz więcej naszych oszczędności.

Ciśnienie w oponach zamontowanych na jednej osi powinno być takie samo. Ciśnienie na różnych osiach może się różnić w zależności od zaleceń producenta. Właściwe ciśnienie zalecane przez producenta ogumienia i/lub producenta pojazdu nie zależy wyłącznie od rozmiarów opony, ale także od sposobu użytkowania, charakterystyki pojazdu i pozycji opon na osi. 


Ciśnienie w oponach
Generalnie, lepiej wystrzegać się zbyt niskiego ciśnienia niż zbyt wysokiego, ale też przesada w drugą stronę nie jest dobra. Jeśli musimy już dopuszczać do sytuacji, w której ciśnienie różni się od zalecanego, to trzymajmy się w granicach plus minus 10 procent zalecanej wartości ciśnienia. Są ludzie, którzy specjalnie lekko je obniżają albo podwyższają i czasem ma to swoje uzasadnienie. Na przykład przy dziurawych, nierównych drogach lepiej mieć odrobinkę niższe ciśnienie w oponach. Ale jeśli samochód jest bardzo obładowany, to przeciwnie, lepiej jest zwiększyć ciśnienie.


A - ciśnienie prawidłowe; bieżnik jednolicie zużywany
B - ciśnienie za niskie; bieżnik zużywa się na brzegach opony
C - ciśnienie zbyt wysokie; bieżnik zużywa się po środku szerokości





Zbyt wysokie ciśnienie w oponie
Przy zbyt wysokim ciśnieniu, bieżnik ulega wybrzuszeniu, co powoduje zmniejszenie powierzchni kontaktu opony z podłożem.

ZBYT WYSOKIE CIŚNIENIE POWIETRZA LUB NIEDOCIĄŻENIE OPONY (Zbyt małe ugięcie opon)

Konsekwencje
- Szybkie zużycie środkowego pasa bieżnika
- Zmniejszona odporność na penetracje przez ostre przedmioty
- Zmniejszony komfort jazdy
- Zwiększone zużycie różnych układów pojazdu

Pojawienie się takich zniekształceń wiąże się z różnymi konsekwencjami:
  • Szybsze zużycie części centralnej opony;
  • Słabsza przyczepność, ponieważ opona posiada mniejszy kontakt z powierzchnią drogi;
  • Słabsza amortyzacja na nierównościach.
Z kolei zbyt silne napompowanie opony nie ma aż tak wielu negatywnych następstw, w zasadzie można je sprowadzić do dwóch: silne niszczenie się bieżnika w części środkowej, a także niezbyt miłe doznania podczas jazdy po nierównej drodze.

Wzrośnie temperatura wewnątrz opony, osłabiając osnowę i prowadząc do uszkodzenia. Bark opony zużyje się znacznie szybciej. Prowadzenie pojazdu będzie trudniejsze, jako że będziesz mieć mniejszą kontrolę nad samochodem.

Jazda z zawyżonym ciśnieniem w kołach prowadzi do przedwczesnego i nieregularnego zużycia ogumienia. Skutkiem takiej jazdy jest zmniejszenie odporności opon na uderzenia (uszkodzenia bieżnika, rozerwania karkasu). Producent każdego pojazdu informuje o nominalnej wartości ciśnienia w oponach jakie powinno być stosowane (w zależności od rozdzaju opony i obciążenia pojazdu).

Jeśli opony są „przepompowane” wybrzuszają się po środku i ta część bieżnika zużywa się wtedy błyskawicznie. Brak kontaktu całej powierzchni opony z podłożem powoduje, że ryzyko poślizgu jest dużo większe. Ponadto jazda z oponami o zbyt wysokim ciśnieniu wyraźnie zmniejsza amortyzację. Prawdopodobnie nie umknie nam wtedy żadna nierówność na drodze – komfort jazdy zawdzięczamy więc również odpowiedniemu ciśnieniu w oponach.

Ze względu na słabą przyczepność źle napompowanych kół, wydłuża się droga hamowania samochodu oraz zwiększa się możliwość wystąpienia tzw. aquaplaningu, czyli utraty przyczepności opon podczas pokonywania mokrych nawierzchni. W rezultacie, latem w kałuży nasze auto może zachowywać się jak na oblodzonej powierzchni.

Z kolei zbyt duże ciśnienie w oponach oznacza, że guma jest nadmiernie sztywna, nie absorbuje nierówności nawierzchni w takim stopniu jak powinna. Oznacza to szybsze zużycie zawieszenia pojazdu oraz obniżenie komfortu podróżowania. Większe ciśnienie oznacza również większą podatność na uszkodzenia mechaniczne.

Do skutków jazdy z zawyżonym ciśnieniem w kołach należą: mniejsza powierzchnia styku opony z nawierzchnią (gorsza przyczepność opon), większe odczuwanie wstrząsów i nierówności (pogorszenie komfortu, większy hałas w kabinie), przekazywanie wstrząsów na auto (przyspieszone zużycie elementów nadwozia, luzy w zawieszeniu, awarie systemów elektronicznych), nierównomierne zużycie opony (większe na środku bieżnika niż na barkach), większe ryzyko uszkodzenia opony po wpadnięciu w dziurę w jezdni lub uderzeniu o krawężnik.

Z kolei zbyt wysokie ciśnienie w oponie objawia się wrażeniem twardości zawieszenia i kiepską amortyzacją, ponadto powoduje szybsze zużycie całego zawieszenie.


Zbyt niskie ciśnienie w oponie
Przy zbyt niskim ciśnieniu nadmiernie obciążone zostają barki opony, które pracują wówczas nieprawidłowo.



ZBYT NISKIE CIŚNIENIE POWIETRZA LUB PRZECIĄŻENIE OPONY (Zbyt duże ugięcie opony)

Konsekwencje:
- Nierówne, szybkie zużycie krawędzi bieżnika
- Tendencja do przyspieszonego zużycia stopki opony
- Intensywne tarcie opony o obręcz
- Złe prowadzenie pojazdu - niestabilność podczas jazdy na wprost, opóźnienie reakcji na ruchy kierownicą, zwiększone boczne kołysanie


Również w tej sytuacji niepożądane efekty pojawiają się jeden za drugim :
  • Szybsze zużycie części barkowej opony;
  • Nadmierne rozgrzanie opony może doprowadzić do jej rozerwania oraz utraty kontroli nad pojazdem;
  • Słabsze trzymanie się drogi, zwłaszcza przy mokrej nawierzchni;
  • Większe zużycie paliwa.
Niestety czasem nadmiernie niski poziom ciśnienia powietrza w oponach wynika nie ze złej woli, ale z tego, że kierowcy czasami ignorują fakt, że pomiar na ciepło powinien być dokonywany z pewną korektą.

Do typowych konsekwencji niskiego ciśnienia w oponach można zaliczyć gorsze wyrabianie się na zakrętach, mniejszą trakcyjność, a także nietypowe niszczenie się bieżnika, to znaczy wycieranie się jego części bocznych.
Na wybojach rzeczywiście sprawdzają się opony minimalnie niedopompowane.

Jazda z zaniżonym ciśnieniem powoduje przegrzewanie się opony, co doprowadza do uszkodzenia jej wewnętrznych elementów. Tego typu uszkodzenia są nieodwracalne i mogą skutkować zniszczeniem opony oraz nagłym spadkiem ciśnienia. Skutki jazdy na oponie z zaniżonym ciśnieniem mogą być niewidoczne, a ujawnić się dopiero po napompowaniu opony do właściwego ciśnienia. Zaniżone ciśnienie znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia aquaplaningu (pomiędzy powierzchnią opony, a podłożem dochodzi do powstania utrzymującej się warstwy wody- bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru wody, czego konsekwencją jest utrata przyczepności i kontroli nad pojazdem).

Niedobór ciśnienia może objawiać się „pływaniem” pojazdu w zakrętach oraz „ściąganiem” auta przy jeździe na wprost. Opona taka nadmiernie się rozgrzewa i znacznie skraca swoją żywotność. Po pewnym czasie, na bokach bieżnika pojawią się oznaki nieregularnego zużycia, co w dużym stopniu osłabia właściwości trakcyjne opony.

Gdy opona jest niedostatecznie napompowana, masa samochodu spoczywa na zewnętrznych krawędziach bieżnika, zwiększając nacisk na ściany boczne opony, zamiast rozkładać się równomiernie na całej szerokości. Podczas jazdy ściany boczne nagrzewają się bardziej niż powinny, co ma wpływ na prowadzenie auta i bezpieczeństwo. Niedostateczne ciśnienie to mniej równomierne rozłożenie nacisku na nawierzchnię. To także mniejsza powierzchnia styku bieżnika z drogą, co skutkuje zmniejszeniem przyczepności i może rzutować na prowadzenie auta, szczególnie przy dużym obciążeniu. Droga hamowania wydłuża się, a na zakrętach samochód zachowuje się mniej stabilnie, co może prowadzić do pogorszenia kontroli nad pojazdem.

Zbyt niskie ciśnienie w oponie wydłuża drogę hamowania o 20%. Zbyt niskie ciśnienie oddziałuje negatywnie na sterowalność samochodu. W takim przypadku podczas jazdy na wprost, auto będzie znosiło na boki, a podczas pokonywania zakrętów będzie "pływało". Niedopompowana opona rozgrzewa się do znacznie wyższej temperatury niż ta z prawidłowym ciśnieniem.  Przewidzianą przez konstruktorów temperaturę pracy, odpowiednio napompowana opona osiąga po ok. godzinie jazdy. Natomiast z ciśnieniem mniejszym zaledwie o 0.3 bara, już po 30 minutach nagrzewa się do 120 stopni C. Tak wysoka temperatura nie tylko niszczy oponę, ale grozi jej rozerwaniem.

Im niższe ciśnienie w oponie, tym mniejsza jej średnica. Z kolei mniejsza średnica całego koła powoduje, że do utrzymania określonej prędkości jazdy potrzebuje ono wykonać więcej obrotów niż inne.


Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem oznacza nadmierne uginanie się boków opony, co prowadzi do jej nadmiernego rozgrzewania się i nieodwracalnych uszkodzeń. Objawy i skutki jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach mogą przyjmować postać zużycia marmurkowego (pofałdowania) warstwy butylowej od wewnętrznej strony opony, postrzępienia całości lub części warstwy butylowej, całkowitego lub częściowego oderwania się bieżnika, obwodowych rozerwań kordu na bokach opony.
Opona z objawami zużycia marmurkowego nie nadaje się w żadnym wypadku do naprawy i dalszego użytkowania.


Mając za niskie ciśnienie zużywamy więcej paliwa, gdyż zwiększa się opór toczenia kół.

Uwaga
Ciśnienie niższe o 20% od zalecanej wartości powoduje spadek maksymalnego przebiegu opony o około 18%.
Ciśnienie niższe o 1,5 bara od wartości zalecanej powoduje wzrost zużycia paliwa o 1%.
Ciśnienie niższe o 20% od zalecanej wartości powoduje wzrost zużycia paliwa o 1,7% od wartości nominalnej.



Brak powietrza w oponie

Nawet niewielki dystans pokonany bez powietrza  spowoduje zniszczenie opony.


Jak zabezpieczyć koło przed zmianą ciśnienia?
Jedną z form zabezpieczenia kół przed niepożądaną zmianą ciśnienia na skutek rozszerzalności gazów jest pompowanie kół azotem. Azot w stosunku do innych gazów rozszerza się w dużo wyższych i odpowiednio niższych temperaturach. Zabieg ten gwarantuje, iż niezależnie od temperatury ciśnienie w oponach utrzymane zostanie w takim samym stopniu.

Azot dzięki swoim właściwościom nie zwiększa również ciśnienia w oponach podczas jazdy. Podczas jazdy temperatura w oponach, a co za tym idzie ciśnienie gwałtownie rośnie. Dzięki wykorzystaniu azotu niezależnie od temperatury opony utrzymujemy to samo (podobne) ciśnienie i znacząco wpływamy na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pompowanie kół azotem nie zwalnia kierowcy z obowiązku regularnego sprawdzania ciśnienia w oponach. Azot gwarantuje większą stabilność, ale nie ma wpływu na wszelakie uszkodzenia opony, które mogą doprowadzać do spadku ciśnienia.


Samochód pod dużym obciążeniem
Wyjazd na wakacje zwykle oznacza, że w samochodzie podróżuje cała rodzina i mnóstwo bagaży. Duży ciężar lub obecność przyczepy za samochodem nie tylko utrudniają manewrowanie, lecz także zwiększają obciążenie pojazdu i opon. Jeżeli pojazd ma podróżować z kompletem pasażerów i bagażu, należy zwiększyć ciśnienie w oponach zgodnie z instrukcją obsługi samochodu.


Czujniki ciśnienia w oponach
Wyróżniamy dwie podstawowe grupy czujników: do pomiaru bezpośredniego i pośredniego.
Te pierwsze montowane są bezpośrednio we wnętrzu opony i dostarczają konkretnej odpowiedzi na pytanie o wartość ciśnienia. Drugie zaś wykrywają tylko nagły spadek ciśnienia, a do działania wykorzystują inne czujniki oraz metody pomiaru pośredniego.

Czujniki pośrednie
Czujniki pośrednie są proste i stosunkowo tanie w opracowaniu i montażu, dlatego decyduje się na nie wielu producentów. Pomiar odbywa się poprzez np. optyczne mierzenie prędkości konkretnego koła. Jak to się zatem dzieje, że informację o ciśnieniu otrzymujemy z pomiaru prędkości obrotowej? Odpowiedź jest prosta: im niższe ciśnienie w oponie, tym mniejsza jej średnica. Z kolei mniejsza średnica całego koła powoduje, że do utrzymania określonej prędkości jazdy potrzebuje ono wykonać więcej obrotów niż inne.
Pomiar pośredni powoduje powstawanie sporych niedokładności. Dlatego systemy te wysyłają do kierowcy informację w postaci ostrzeżenia dopiero wtedy, gdy ciśnienie spadnie o około 20%. Ponadto informacja o spadku ciśnienia jest podawana ze sporym poślizgiem czasowym. W razie utraty powietrza we wszystkich kołach system nie zareaguje.

Czujniki bezpośrednie
Określają one rzeczywisty poziom ciśnienia na podstawie pomiaru czujnika umieszczonego wewnątrz koła. Komunikacja z resztą systemu następuje poprzez fale radiowe. Taki sposób pomiaru jest dużo dokładniejszy.
Rozwiązanie tego typu ma jednak spore wady użytkowe. Czujniki łatwo uszkodzić podczas demontażu opon – dlatego warto uprzedzić o ich obecności osoby wykonujące za nas tę czynność.


Run on flat
RunOnFlat pozwala na kontynuację jazdy po przebiciu lub rozerwaniu opony, nawet w przypadku braku powietrza. Opona taka posiada wzmocnione ściany boczne, dzięki którym są one w stanie utrzymać ciężar samochodu nawet w przypadku, gdy w następstwie przebicia z opony ujdzie powietrze.


Dzięki oponom RunOnFlat kierowca może kontynuować podróż na dystansie co najmniej 80 kilometrów, z maksymalną prędkością 80 km/h, nawet przy braku powietrza, umożliwiając w ten sposób bezpieczne dotarcie do domu lub warsztatu samochodowego.
Samochody wyposażone w opony w technologii RunOnFlat muszą posiadać system kontroli ciśnienia powietrza w oponach, który poinformuje kierowcę o przebiciu. Bez odpowiedniego systemu powiadamiania, kierowca mógłby nie zauważyć nagłego spadku ciśnienia w oponach.


http://piotrgadzinowski.pl/
http://naprawyopon.pl/artykuly/wlasciwe_cisnienie.php
http://www.fiztaszki.pl/jak-sprawdzi%C4%87-ci%C5%9Bnienie-w-oponie-bez-manometru
http://www.oponeo.pl/artykul/jakie-cisnienie-w-oponach-na-lato
http://www.rezulteo-opony.pl/poradnik-opon-samochodowych/dbamy-o-opony/cisnienie-opon-nalezy-je-sprawdzac-co-miesiac-2188
http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news-opon-nie-sprawdzaj-kopniakiem,nId,1388689
http://autokult.pl/2012/01/30/czujniki-cisnienia-w-oponach-zasada-dzialania
http://opon-market.pl/article/jak-wazne-jest-wlasciwe-cisnienie-w-oponie/
http://www.felgi-opony.com/Warto_wiedziec/Jakie_cisnienie_w_oponach_,1,66,40.html

http://www.opony.com.pl/artykul/jak-rozpoznac-zuzycie-opon/?id=859

3 komentarze:

  1. W sumie zdarza się, iż momentalnie coś się zepsuje i wtedy należy naprawiać. Ja wiele różnych gumowych elementów zawsze zamawiam w sklepie www https://powerrubber.com/ oraz muszę przyznać, że wyroby gumowe są zdecydowanie niezłej jakości. Jakby nie było jest to element zastępczy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń