poniedziałek, 30 czerwca 2014

Jak dbać o opony?


Odpowiedni serwis i ochrona opon zapewni Ci większe bezpieczeństwo, lepszą przyczepność oraz oszczędność kosztów.

Opony muszą być odpowiednie (tj. właściwy typ i rozmiar) do przeznaczenia pojazdu, ciśnienie w oponach musi być zgodne z zaleceniami producenta.

Przechowywanie opon
Pomieszczenie, w którym trzymamy opony, musi spełniać określone warunki. Przede wszystkim musi być chłodne. To prawda, że opony letnie i zimowe używa się przy różnych temperaturach, ale generalnie żadnym z nich nie służy przechowywanie w cieple. Z podobnych względów warto, żeby było tam ciemno i żeby światło słoneczne nie padało bezpośrednio na opony

Ponadto niedopuszczalne jest, by w tym samym pomieszczeniu przechowywać jakieś substancje, które mogą oponom zaszkodzić, a zatem chemikalia, rozpuszczalniki, benzynę, smary, oleje. Potem możemy zobaczyć, że są w gorszym stanie, bo zaszła jakaś niepożądana reakcja chemiczna. Niedobre jest też trzymanie ich w pomieszczeniach, w których może znajdować się ozon, bo to bardzo je niszczy.

Dostęp powietrza jest niezbędny. Guma musi „oddychać”. Nic się nie stanie, jeżeli stanie się to raz na parę tygodni, a nie codziennie, ale miesiące spędzone bez świeżego powietrza to pomyłka takie warunki na pewno naszym oponom nie posłużą.

Należy w miarę systematycznie zaglądać do schowka, żeby wpuścić tam trochę świeżego powietrza albo żeby zmienić pozycję opon. Jeśli zaniedbamy to, może się okazać, że na wiosnę albo jesienią wyciągniemy opony silnie zniekształcone, i to w dodatku asymetrycznie, a więc w sposób, który o wiele bardziej zagraża nam niż równomierne, zwyczajne zużycie.

Uwaga
Nie trzymajmy pod żadnym pozorem opon na świeżym powietrzu. Nie oznacza to otwartej przestrzeni, nawet pod daszkiem. Pomieszczenie powinno mieć odpowiednią temperaturę. Powinien tam panować chłód, a maksymalna wysokość temperatury odpowiada temperaturze pokojowej. Jeśli są okna, to muszą być zasłonięte, nie wolno dopuścić do tego, żeby światło słoneczne padało na opony.

Jeżeli pojazd nie będzie używany przez co najmniej miesiąc, warto go ustawić na podpórkach lub po prostu zdemontować opony. W przeciwnym razie, na gumie opon mogą pojawić się przedwczesne zmiany starzeniowe, odkształcenia, czy też zmiany w strukturze prowadzące do nagłego pęknięcia.

Bardzo wiele zniekształceń opon, zwłaszcza tych asymetrycznych, pochodzi właśnie z niewłaściwego przechowywania, gdyż kolejną sprawą, którą warto omówić, jest odpowiednie ułożenie opon.

W jakich pozycjach przechowywać opony
Opony mogą być zasadniczo przechowywane w trzech różnych pozycjach.
Pozycja pionowa
Czyli mniej więcej taka jak gdy opony są zamontowane w samochodzie. Tak ustawione opony trzymamy w równym rzędzie jedna obok drugiej, tak by się stykały.
Pozycja pozioma
Druga możliwa pozycja wygląda, jakby tę pierwszą odwrócić o 90 stopni. Czyli są to opony ułożone jedna na drugiej, w piramidkę złożoną z opon położonych poziomo.
Powieszenie na hakach
Trzecia pozycja to opony podwieszone na hakach.  Jeśli zdecydowaliśmy się na trzymanie opon z obręczami na hakach, to muszą one mieć nominalne ciśnienie przewidziane przez producenta
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
To, której pozycji użyjemy, będzie zależało od tego, czy opony są na obręczach, czy też nie.
Opony na felgach
Koło posiada już jakąś wytrzymałość w przeciwieństwie do samej opony i tą wytrzymałość będziemy wykorzystywać.
Opony na felgach mogą wisieć na hakach, mogą także leżeć poziomo jedna na drugiej do max. wysokości 4szt. kół po uprzednim znacznym obniżeniu ciśnienia (tak aby ciężar spoczywał na feldze a nie na boku opony). I tu zaczynają się problemy, jeśli bowiem zostawimy je tak i nie będziemy ich ruszać, to po paru miesiącach, gdy trzeba będzie tych opon użyć, okaże się, że ta na spodzie jest zupełnie zniekształcona poprzez nacisk wywierany przez te leżące na górze. Naturalnie nie musi to być aż tak bardzo widoczne gołym okiem, ale będzie na pewno odbijało się na tym, jak nam się będzie prowadzić samochód. Dlatego co parę tygodni trzeba zmieniać kolejność opon, to znaczy koło spod spodu idzie na górę, a za parę tygodni znowu zmiana.

Uwaga
Niedopuszczalne jest kładzenie ich pionowo.
NIE WOLNO spuszczać powietrza z kół na czas przechowywania. 

Opony bez felg
Z kolei opony bez felg powinny stać pionowo. Tu też należy zapobiegać odkształceniom co jakiś czas przekręcamy opony o kilkadziesiąt stopni.
Opon nie wolno przechowywać w pozycji leżącej. Może się ona odkształcić, ponieważ jej odporność mechaniczna na zgięcia, skrzywienia itp jest bardzo mała. Sprawdź sam i bezproblemowo wyginaj kołnierz stykający się z felgą w lewo i w prawo... Opony co jakiś czas należy obrócić o 45* aby nie "zastały" się w jednym miejscu bieżnika.
W krótkim okresie (max. 4 tygodnie) opony mogą być przechowywane w stosach. Wysokość stosów nie powinna  przekraczać 1,2. Po okresie 4 tygodni stos opon powinien być odwrócony.
W dłuższym okresie czasu, opony powinny być przechowywane na półkach, pionowo, co najmniej
10cm od podłoża. W celu minimalizowania deformacji, zalecane jest ich obracanie raz na miesiąc.


Konserwacja opony
Składnikiem niezbędnym dla utrzymania opon w stanie zadowalającym, dającym optymalną wydajność i jak najdłuższą żywotność jest powietrze. To nie ogumienie czy osłona lecz powietrze dba o opony i niesie ciężar pojazdu.

Należy dokonać przeglądu opon pod kątem oznak niewystarczającego napompowania, zużycia, nacięć na bieżniku lub barkach, wypukłości na ścianach bocznych oraz kamieni i ciał obcych zaklinowanych między rowkami bieżnika.
Należy sprawdzić czy nie ma przecieków w zaworach (zwłaszcza po napompowaniu) oraz uzupełnić brakujące nakrętki na zawory.

W celu sprawdzenia aktualnej głębokości opon należy się zaopatrzyć w niewielkich rozmiarów przyrząd pomiarowy.
Jeżeli opony wykazują ślady nierównego zużycia, należy dokonać przeglądu pojazdu w celu ustawienia geometrii kół.

Dzisiejszy rynek kosmetyków samochodowych oferuje bogaty wachlarz produktów do pielęgnacji gumy opon w samochodzie. Aby uzyskać efekt mokrej opony możemy zastosować piankę do nabłyszczania i konserwacji opon lub czernidło do opon w postaci żelu. Takim produktem jest Turtle Wax Tire Dressing. 

Nielsen Brillance
To preparat zawierający silikon, doskonale zabezpieczający i chroniący powierzchnie opon oraz wszelkich elementów gumowych. Pozostawia długotrwały efekt naturalnej opony.
Preparat dobry dla osób, które chcą efekt matowej opony.
Jedna, cienka warstwa da półmat, 2-3 warstwy - mocny połysk.
Nakładając pendzlem dłużej trzyma i bardziej błyszczy ale zużywamy więcej preparatu. 
Z gąbki mniej wychodzi ale krócej trzyma i opona wygląda naturalnie. 

Efekt przed i po: 

http://forum.kosmetykaaut.pl/viewtopic.php?t=6044&postdays=0&postorder=asc&start=45

 
Reakcja na wodę przy mocnym połysku:
(świetna ochrona przed solą drogową)




Lista pomocnych zasad
Prawidłowe ciśnienie
Należy sprawdzić zgodność ciśnienia z wymogami producenta zamieszczonymi w Instrukcji.
Oczyścić zawory i dokręcić nakrętki.

Geometria kół
Sprawdzić czy koła przednie nie wykazują śladów nadmiernego zużycia.
Sprawdzić czy opony nie wykazują śladów starcia w wyniku blokady kół.
Wyważyć przednie koła i opony jeżeli występują oznaki oscylacji, chybotania kół lub nierównomiernego zużycia bieżnika.

Hamowanie, przyspieszanie i zakręty
Należy unikać ostrego hamowania, gwałtownego przyspieszania i ścinania zakrętów (nie należy kręcić kierownicą samochodu wyposażonego we wspomaganie kierownicy podczas postoju).
Taka czynność wytwarza wiele niepotrzebnego ciepła, które zwiększa szybkość zużywania się bieżnika i obniża wytrzymałość opony.
 Pokonywanie zakrętów z dużą prędkością również będzie źle wpływało na wytrzymałość twoich opon, a także wysokość bieżnika.

Krawężniki
Unikać jazdy po krawężnikach i ocierania się o krawężniki lub inne wyboje. Nie powinniśmy także wjeżdżać na wysokie krawężniki. Szczególnie z dużą prędkością. Jeżeli już musimy wjechać na wysoki krawężnik, należy to wykonać z zachowaniem minimalnej prędkości. Na pierwszym biegu
Przy wjeżdżaniu na krawężniki szczególnie uważać muszą kierowcy aut z ogumienie energooszczędnym. Takie opony mają cienkie, miękkie boki, niezwykle podatne na uszkodzenia mechaniczne. Wystarczy delikatny kontakt z krawężnikiem, by doszło do defektu.


Czynnikiem zwiększającym możliwość uszkodzenia opony jest zbyt niskie ciśnienie powietrza. Tu łatwo można zniszczyć zarówno oponę ściśniętą między felgą a krawężnikiem, jak i samą felgę - opona nie będzie wówczas stanowić odpowiedniego zabezpieczenia. Zresztą przy większej prędkości najazdu nawet prawidłowo napompowana opona wiele nie pomoże.



A gdy z prędkością najechania na krawężnik przesadzi się znacznie, konsekwencje robią się poważne. Zaburzenie geometrii zawieszenia, pogięcie drążków czy wahaczy oznaczają poważne wydatki.

Kamienie i ciała obce w bieżniku
Jeżeli nie można było uniknąć jazdy po szorstkiej, nierównej, nieutwardzonej lub zaśmieconej nawierzchni, należy bezzwłocznie sprawdzić opony pod kątem obecności ciał obcych zaklinowanych między rowkami bieżnika oraz sprawdzić czy barki bieżnika nie mają nacięć lub wypukłości.
Należy także unikać jazdy po wybojach, a także w miejscach gdzie występują utrudnienia na drodze.



Trwałość opon
Starzenie się gumy jest procesem naturalnym. Elastyczność i przyczepność opony ulega nieznacznym zmianom w miarę upływu czasu. Dla pewności należy dokonywać regularnego przeglądu opon pod kątem uszkodzeń barku lub konstrukcji. Opony, które przekroczyły wiek 6 lat powinny zostać sprawdzone przez specjalistę.


Wymiana pary opon
Opony różnych typów nie mogą być montowane w przeciwległych kołach pojazdu (np. opony radialne nie mogą być zakładane na koła przystosowane do opon diagonalnych i vice versa.

W pojazdach dwuosiowych o bliźniaczych kołach tylnych nie należy montować opon radialnych na osi przedniej jeżeli oś tylna jest zaprojektowana dla kół krzyżowych).


Uszkodzenia opony
Niedozwolone są grudy, wypukłości lub rozdarcie spowodowane rozwarstwieniem lub częściowym uszkodzeniem struktury opony, jak również odkrycie osnowy lub opasania.

Rodzaje uszkodzeń eksploatacyjnych:
wewnętrzne, zewnętrzne, boczne, czołowe, barkowe.

Kiedy dochodzi do uszkodzeń eksploatacyjnych:
  • nadmierne obciążenie pojazdu, 
  • złe ciśnienie - zbyt niskie lub za wysokie, 
  • przebicie gwoździem lub innym ostrym przedmiotem, 
  • przecięcie boku opony, 
  • otarcie bokiem opony, 
  • szokowy najazd na krawężnik lub dziurę- powodujący uszkodzenie warstwy kordu tekstylnego, stalowego lub drutówki, 
  • powstanie bąbli na boku opony, 
  • niewłaściwy montaż -w tym źle dobrana opona do felgi i do samochodu, 
  • uszkodzenia starzeniowe.
Uszkodzenia związane z niewystarczającym poziomem ciśnienia:
  • zużycie marmurkowe – pęknięcia fałdy wewnętrznej warstwy butylowej, 
  • odparzenia warstwy butylowej,
  • całkowitej lub częściowej separacji bieżnika, 
  • obwodowego przerwania warstwy osnowy kordu tekstylnego.
Kiedy należy wycofać z eksploatacji oponę:
  • ma odkryte lub zdeformowane drutówki, 
  • posiada odklejone lub rozerwane gumy i warstwy osnowy, 
  • ma odseparowany bieżnik, 
  • została uszkodzona przez substancje chemiczne, oleje, 
  • posiada uszkodzone wewnętrzne warstwy butylowe.


Środki stosowane od usuwania oblodzeń (jak choćby sól, chlorek wapnia czy ich roztwory) mogą mieć negatywny wpływ na tempo starzenia się gumy boków i bieżnika oraz na ogólne pogorszenie stanu opony, a w konsekwencji skrócenie jej trwałości.
Tak więc osad solny na powierzchni opony i ciągły kontakt z solą znajdującą się na jezdni nie jest zjawiskiem pozytywnym.
Na tę chwilę nie możemy jednak tego uniknąć. Na szczęście mieszanki gumy są stosunkowo odporne ten, jak i wiele innych negatywnych czynników zewnętrznych. Znacznie poważniej sytuacja wygląda, gdy nasze opony są już mocno zniszczone, czyli na przykład, gdy boki (zwłaszcza w strefie stopki) lub czoło opony usiane są pęknięciami.
Wtedy sól wraz z wilgocią mogą wnikać w głąb opony i powodować proces korozji opasań stalowych czy drutówki. Nie należy ignorować sytuacji, gdy widzimy pojawiające się na naszych oponach pęknięcia, uszkodzenia lub tkwiące w nich przedmioty.


Aby zminimalizować ryzyko wszelkich negatywnych sytuacji, regularnie oceniajmy stan opon w jakie wyposażone jest nasz samochód. Te mini-inspekcje stanu opon warto połączyć z myciem i konserwacją.


Minimalna głębokość bieżnika
Minimalna głębokość bieżnika opon w samochodach, lekkich samochodach dostawczych, samochodach ciężarowych i lekkich przyczepach wynosi co najmniej 1,6 mm wzdłuż 3 szerokości środka bieżnika oraz po obwodzie opony.

Mając na uwadze bezpieczeństwo kierowców, zdecydowanie zaleca się co najmniej 3mm. Przy prędkości zaledwie 80 km/h opona wypiera do ok. 20 litrów wody. 3 milimetrowa głębokość bieżnika gwarantuje poprawną przyczepność w przypadku zagrożenia zjawiskiem aquaplaningu.

Wyważanie kół
Aby w swoim samochodzie mieć bardziej precyzyjne sterowanie, a nawet zmniejszyć zużycie opon, należy mieć opony dostosowane do swojego modelu pojazdu.

Nie możemy także pominąć tego, że nasze koła muszą być odpowiednio wyważone. Kiedy zauważysz że jedno koło ciągnie twój samochód na bok, jest to oznaka że należy ponownie wyważyć koła. Kiedy opona jest odpowiednio ułożona na feldze, a felga jest wyważona, to twój samochód będzie łatwiejszy w kierowaniu. Kiedy opony są dokładnie wyważone, będziesz mógł doświadczyć bardziej komfortowej jazdy.
Jak tylko poczujesz drgania w samochodzie, pierwsze co musisz zrobić, to udać się do wulkanizatora na wyważenie kół. Te odczuwalne wibracje mogą spowodować uszkodzenie zawieszenia, jak również spowodować przyspieszone zużycie się opony. Rotacja jest również ważną czynnością w procesie pielęgnacji opon.


Zamiana kół przód-tył
Aby zapewnić jednolite zużycie wszystkich opon, powinieneś opony regularnie zamieniać miejscami w swoim samochodzie. Odbywa się to poprzez przełożenie opon znajdujących się na przedniej osi na oś tylną, a z osi tylnej na przednią. Opony na osi napędzanej, czyli w większości przypadków samochodów osobowych osi przedniej, zużywają się szybciej niż opony na osi tylnej. Dlatego tak ważna jest ich regularna zamiana miejscami. Dzięki temu opony w naszym samochodzie mogą się zużywać w podobnym tempie i czasie.


Wiek opony
Nie należy używać opon, które liczą sobie więcej niż 10 lat.
Na takich oponach oczywiście da się jeździć, ale podróżowanie na nich niesie ze sobą duże ryzyko.
Jak sprawdzić wiek opony? 
Na boku opony znajduje się napis DOT, a po nim cyfry. Ostatnie 4 cyfry tego kodu to wyznaczenie daty produkcji opony.
Np. DOT J3EX 1909 to opona wyprodukowana w 19 tygodniu 2009 roku.


Stan i głębokość bieżnika
Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. W przypadku opon letnich warto jednak zmienić opony, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm, bo już wtedy ma znacznie ograniczone osiągi. Bieżnik opony zimowej traci swoje właściwości też już na poziomie 3, a nawet 4 mm.

Sprawdź czy w bieżniku opony nie zalegają kamienie. Możesz je usunąć, ale tylko nieostrym narzędziem.

Zbadaj czy powierzchnia opony jest wolna od ciał obcych (np. gwoździ), czy nie jest przecięta lub nie ma ubytków w budowie, czy nie jest rozerwana, czy bieżnik i każdy inny element opony pozostają na swoim miejscu i mają odpowiedni wygląd, czy opona nie ma wybrzuszeń i nieregularności i, przede wszystkim, czy bieżnik opony zużywa się równomiernie.


http://www.falkenopony.pl/poradnik/uzytkowanie-opon/#.U5x-tLF8FNs
http://piotrgadzinowski.pl
http://superauto24.se.pl/auto-porady/stan-opon-w-samochodzie-jak-sprawdzic-kondycje-opon-na-co-zwrocic-uwage-podczas-przegladu-stanu-ogum_315527.html
http://www.wack.pl/pielegnacja_felg.html
http://www.oponeo.pl/artykul/uszkodzenia-opon-usterki-eksploatacyjne
http://www.opony.com.pl/artykul/sol-na-ulicach-a-uszkodzenia-opon/?id=1083
http://www.magazynauto.pl/porady/eksploatacja/news-kraweznik-twoj-wrog,nId,1041929
http://www.magazynauto.pl/porady/eksploatacja/news-kraweznik-twoj-wrog,nId,1041929


Do przejrzenia:
http://www.rezulteo-opony.pl/poradnik-opon-samochodowych/dbamy-o-opony/wymiana-opon-co-jest-zabronione-a-co-dozwolone-2278
http://www.rezulteo-opony.pl/poradnik-opon-samochodowych/dbamy-o-opony/naucz-sie-wykrywac-oznaki-anormalnego-zuzycia-opon-1010
http://www.rezulteo-opony.pl/poradnik-opon-samochodowych/dbamy-o-opony/nalezy-zamieniac-miejscami-opony-co-najmniej-raz-w-roku-2286
http://www.rezulteo-opony.pl/poradnik-opon-samochodowych/dbamy-o-opony/jak-mierzyc-zuzycie-opony-1009
http://www.rezulteo-opony.pl/poradnik-opon-samochodowych/dbamy-o-opony/kiedy-trzeba-zmienic-opony-1008
http://www.rezulteo-opony.pl/poradnik-opon-samochodowych/dbamy-o-opony/co-ile-nalezy-wymieniac-opony-23076-23076
http://www.wymiana-opon.olsztyn.pl/jak-czesto-wymieniac-opony-na-nowe/
http://www.michelin.pl/opony/ucz-sie-udostepniaj/przechowywanie-opon/dziesiec-porad-jak-dbac-o-opony
http://www.opony.com.pl/artykul/usterki-opon-uszkodzenia-eksploatacyjne/?id=957
http://motofocus.pl/technika/11644/naprawa-ogumienia-jakich-opon-nie-wolno-naprawiac








2 komentarze:

  1. Opony wymagają konserwacji i wymiany, gdy są już zużyte. Warto postawić na lepszej jakości opony, bo starczą nam one na dłużej. O samochód trzeba dbać o każdej porze roku. Regularne przeglądu, konserwacja, uzupełnianie płynów oraz ubezpieczenie to najważniejsze kwestie. Ja tanie OC znalazłam na https://rankomat.pl/tanie-oc, płacę tyle na ile mnie stać. Porównałam sobie oferty kilku firm i wybrałam najkorzystniejszą. Dobry kierowca to mądry kierowca.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń