poniedziałek, 26 maja 2014

Parametry felgi aluminiowej i stalowej


Felgi stalowe
Felgi stalowe charakteryzują się określonymi parametrami technicznymi. Jednak jest pewna różnica pomiędzy doborem do samochodu felg aluminiowych, a stalowych.
Otóż o ile felgi aluminiowe można dobrać z pewną dozą dowolności, kierując się np. średnicą, wzorem lub kolorystyką wykończenia, o tyle felgi stalowe muszą spełniać ściśle określone parametry techniczne. 
Kryteriami doboru felgi stalowej są: marka i model pojazdu, rocznik produkcji oraz wersja silnikowa, określająca moc pojazdu, lub TYP samochodu, w którym zawarte są również informacje między innymi o modelu i wersji silnikowej samochodu.

Felgi stalowe, w przeciwieństwie do felg ze stopów lekkich, należą do felg najtańszych, najcięższych, ale zarazem łatwo naprawialnych.

----------------------------------

Felgi aluminiowe
Inaczej obręcze ze stopów lekkich, są podstawowym elementem koła samochodowego. Stanowią alternatywę dla montowanych zazwyczaj na pierwsze wyposażenie felg stalowych.

Do głównych zalet tych felg należy:
  • mniejsza waga wyrobu - ta właściwość przekłada się na wolniejsze obciążenie i zużywanie się elementów zawieszenia samochodu
  • atrakcyjniejszy wygląd - w zależności od preferencji nabywcy, wybrany model felg może nadać autu sportowy bądź elegancki charakter
  • większa dokładność wykonania - wykonuje się je z dokładnością do 0,3 mm; dla felg stalowych jest to obecnie 0,7 mm
  • lepsze chłodzenie zacisków hamulcowych - budowa tych obręczy sprzyja znacznie intensywniejszemu przepływowi powietrza wokół tarcz i bębnów hamulcowych; dzięki temu chłodzenie układu hamulcowego jest bardziej efektywne, a hamulce wolniej się zużywają.
----------------------------------

Podstawowe parametry felg to: 
  • średnica, 
  • szerokość,
  • rozstaw śrub, 
  • średnica otworu centralnego (CH) i 
  • osadzenie - offset (ET). 

Niestety nie wszystkie dane znajdują się na feldze, z reguły jest to tylko szerokość, średnica i ET, resztę informacji trzeba wyczytać z katalogu.


Felga stalowa:

Felga aluminiowa:


----------------------------------

Odczyt parametrów



Inny przykład:

6.0Jx15H2, 5x112, ET38, CH57.1

6.0 – jest to szerokość felgi mierzona pomiędzy jej kołnierzami ochronnymi. Szerokość felgi podawana jest w calach
J – kształt profilu kołnierza felg. Dla użytkownika nie ma on jednak istotnego znaczenia.
15 – średnica felgi w calach
H2 – jest to parametr określający ilość wygarbień na obwodzie obręczy, które służą zabezpieczeniu opony przed zsuwaniem do wewnątrz felgi, przy działających siłach poprzecznych, np podczas jazdy w zakręcie
5 – ilość otworów montażowych
112 – średnica okręgu, na którym opisane są otwory montażowe
ET38 – odsadzenie: 38mm
CH 57.1– średnica otworu centralnego: 57 mm

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Średnica felgi (Wheel Diameter)
Rozmiar felgi to nic innego jak średnica felgi podawana w calach ( 1 cal = 2,54 cm ). Gama rozmiarów obręczy do danego auta jest z góry założona przez producenta. Czasami jednak można zastosować większe rozmiary felgi, niż są zalecane zakładając opony o niższym profilu.

Podstawowym ograniczeniem w zmniejszaniu rozmiaru obręczy są zaciski hamulcowe – w niektórych autach z dużymi silnikami lub w bogatszych wersjach fabrycznie montowane są duże hamulce i zamontowanie 14 czy 15 może okazać się niemożliwe, co może być zaskoczeniem, szczególnie, jeśli tańsze wersje tego samego modelu mają mniejsze obręcze. Przestrzeń pomiędzy zaciskiem hamulcowym a bębnem felgi nie powinna być mniejsza niż 2 cm.

Istnieją także ograniczenia w stosowaniu felg o większej średnicy. 
Zamiast obręczy 15-calowych prawie zawsze można założyć 16-calowe lub nawet większe, jednak powinna zostać zachowana fabrycznie zaprojektowana średnica całego koła. Kolo musi mieścić się w nadkolu, nie może w żadnym wypadku obcierać o elementy nadkola (np. przy skręcaniu czy dużym obciążeniu auta). 

Zmiana średnicy koła wpływa także na wskazania liczników prędkości i przebiegu. By zachować wymagane proporcje większa obręcz wymusza zastosowanie opon o niższym profilu. Im niższa opona, tym gorszy komfort jazdy i większe prawdopodobieństwo wystąpienia usterek z powodu jazdy po nierównościach. Im niższy profil i większa szerokość opony, tym bardziej obciążone są łożyska kół oraz inne elementy układu jezdnego.

Uwaga
Średnica tarcz hamulcowych i wielkość zacisków, odpowiadających za kontakt klocków hamulcowych z tarczą hamulcową, określają minimalną średnicę felgi jaką można zastosować w pojeździe. Oczywistym jest, że nie można zastosować w aucie felgi o średnicy mniejszej niż średnica tarczy hamulcowej wraz z zaciskiem. Przy tym należy wziąć pod uwagę, że nie można przełożyć średnicy felgi aluminiowej bezpośrednio na wielkość kompletu tarcza + zacisk.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Szerokość felgi
Szerokość felgi mierzona jest pomiędzy jej kołnierzami ochronnymi. Szerokość felgi podawana jest w calach. Opony należy dobrać mając na uwadze zalecenia producenta felg, opon i pojazdu.

Poniżej przedstawimy orientacyjnie dobór opon do średnicy felg. 
Uwaga
Teoretycznie szerokość felgi najczęściej jest minimalnie mniejsza od szerokości opony (dla dobrego dopasowania). Zatem opona o szerokości 185mm zazwyczaj jest montowana na feldze o szerokości 6 cali. Co prawda 185mm jest bliższe 7 calom, jednak dobierając felgę musimy brać pod uwagę szerokość opony w miejscu jej styku z obręczą.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ET (Einpress Tiefe) (Offset) - osadzenie
Jest to odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości felgi.
Liczba która mówi jak głęboko felga chowa się w nadkole.
Jednostką miary tego parametru są milimetry (mm).

Kolejnymi rzeczami związanymi z odpowiednim doborem kół do konkretnego pojazdu są: wysunięcie piasty w przestrzeni nadkola oraz wielkość i kształt nadkola.
Wymienione elementy pozostają w ścisłym związku z szerokością felgi, jej średnicą oraz płaszczyzną montażową felgi . Umiejscowienie tej płaszczyzny względem płaszczyzny symetrii felgi (parametr ET) odpowiada za umiejscowienie obręczy w nadkolu – o stopniu jej wysunięcia.

Samo odsadzenie może być dodatnie lub ujemne. Z ujemnym ET mamy do czynienia wtedy, gdy płaszczyzna montażowa obręczy znajduje się między jej płaszczyzną symetrii a środkiem pojazdu.


Im mniejszy będzie offset (ET), tym felga będzie bardziej wysunięta na zewnątrz samochodu.
Im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu i w drugą stronę – im niższe tym bardziej wystaje z wnęki.

W zależności od konstrukcji nadkola auta oraz innych parametrów takich jak szerokość felgi oraz szerokość i profil zastosowanej opony parametr ET może przybierać w konkretnym aucie różne wartości.

Odsadzenia nie zmienia się nigdy w przypadku felg stalowych. Kupując takie felgi, zawsze w przypadku obręczy dedykowanych do naszego samochodu, parametr ten będzie dokładnie taki jak zaprojektował to producent samochodu. Z felgami aluminiowymi jest trochę inaczej, gdyż koła te z założenia produkowane są tak, by jeden model pasował do jak największej ilości odmian aut.

Uwaga
Uniwersalność felg aluminiowych sprawia, że wszystkie parametry które mogą być zmieniane i ujednolicane dla wielu, często zupełnie różnych marek pojazdów, są poddawane modyfikacji. W rezultacie czy felga ma 6,5 czy 7,5 cala szerokości i ET35 czy ET48, z powodzeniem oba warianty mogą zostać zamontowane w jednym samochodzie i nie będzie to miało wpływu na warunki jezdne auta. 

-------------------------
Zmiana fabrycznego ET
Inne ET niż fabryczne praktycznie nie ma wpływu na zużycie elementów zawieszenia, ale pod warunkiem, że różni się w granicach normy. Norma ta pozwala na mniejsze ET od fabrycznego maksymalnie o około 1% rozstawu kół (dotyczy to zarówno auta, jak i felg). 
Jeżeli samochód ma rozstaw kół 150cm, to ET może być mniejsze nawet o 15 mm, czyli przy fabrycznym - wynoszącym 45 - można zastosować felgę nawet z ET30.

Dużo zależy też od budowy błotników w samochodzie, często jest tak, że przy zastosowaniu felg z ET maksymalnie mniejszym jest jeszcze dużo miejsca na koło. Są jednak samochody, w których przy zastosowaniu felg z ET identycznym jak fabryczne, przy szerokości felgi np. większej o 1 cal – nie dość, że opona będzie wystawać poza obrys auta, ta przy obciążeniu i wjechaniu w dziurę będzie obcierać o błotnik!

Zmniejszanie ET
Jeżeli do samochodu zastaną założone felgi z ET znacznie mniejszym niż przewiduje norma to może dojść do szybszego zużycia elementów zawieszenia oraz łożysk kół.
Zmniejszając ET, jednocześnie poszerza się rozstaw kół, w takim wypadku poprawiamy stabilność samochodu, szczególnie na szybko pokonywanych zakrętach. Czyli jeżeli ktoś jeździ szybko, to wręcz wskazane są felgi z mniejszym ET – takie są stosowane m.in. w sporcie motorowym. Na pewno nie można stosować felg z różnym ET na lewym i prawym kole, nie powinno się też stosować różnego ET na przedniej i tylnej osi.  



Zwiększanie ET
Bardziej trzeba uważać przy ewentualnym stosowaniu felg z ET większym niż fabryczne, jeżeli już - to co najwyżej o maksymalnie 3-5 mm. W takim wypadku zmniejsza się rozstaw kół, czego raczej nie powinno się robić.
Przy większym ET niż fabrycznym, czyli felgami bliżej wnętrza samochodu, trzeba uważać na to, żeby ramiona felgi nie obcierały o zacisk hamulcowy lub o elementy zawieszenia czy nadkola.




-------------------------
Szerokość opony a ET
Jeżeli chcemy założyć szersze opony od obecnie posiadanych, teoretycznie musimy przyjąć, że nowe felgi powinny mieć ET większe.

Dla przykładu:
Zakładamy, że nasze obecne koła mają szerokość 7,5 cala z ET 35, a chcemy założyć 8 calowe.
Pamiętajmy, że ET podawane jest zawsze w milimetrach, natomiast rozmiar kół w calach.

Różnica w szerokości nowej alufelgi to 0,5 cala (8 - 7,5), czyli 12,7mm (1 cal = 25,3995 mm) w porównaniu do felgi dotychczas użytkowanej.
Jeżeli nowe felgi są 12,7 mm szersze, to znaczy, że odległość płaszczyzny montażowej felgi od środka płaszczyzny felgi zmieni się o 6,5mm (12,7 : 2), a po zaokrągleniu o 7mm (pełne liczby).


to aby płaszczyzna symetrii (pionowy środek felgi) pozostała w niezmienionym położeniu, odsadzenie powinno być większego od dotychczasowego o 6,5mm, ale ze względu na to, że ET podawane jest w liczbach całkowitych, to wartość ta będzie miała 7mm. W takim wypadku ET nowych felg powinno mieć 42mm (35 + 7).

-------------------------
Ważne
O osadzeniu felgi trzeba pamiętać ponieważ zły dobór tego parametru uniemożliwia jazdę. 
Opona (a czasem i felga) może ocierać o kolumnę skrętną, albo wręcz przeciwnie, felga będzie wystawała tak bardzo, że nie będzie się mieścić we wnęce podczas maksymalnego skrętu kół. Pamiętajmy też, że koła nie mogą wystawać poza obrys samochodu (zgodnie z przepisami).
Przy odpowiednio dobranej wartości koło nie obciera o błotniki, zacisk hamulcowy, czy inne 
elementy zawieszenia,

-------------------------
Wymiana felgi oryginalnej stalowe na aluminiową

Przy zmianie felg ze stalowych na aluminiowe, należy zwrócić uwagę iż zazwyczaj felgi stalowe są węższe od aluminiowych, co powoduje obowiązek korekty odsadzenia w przypadku szerszych felg (najczęściej trzeba je zwiększyć). Istnieje bardzo łatwy wzór na obliczenie jak daleko będzie wystawać nowa felga:

„Czy mogę zamontowac koła w rozmiarze 7.5Jx16 ET35 w samochodzie Renault Laguna?”
Do samochodu Renault Laguna producent fabrycznie zaleca koła o średnicy 15 cali i szerokości 6 cali oraz odsadzenie ET45, natomiast chcemy zastosować koła o średnicy 16 cali i szerokości 7.5 cala przy offsecie ET35. Podstawiając wartości do powyższego wzoru uzyskujemy zwiększenie szerokości o 28,75mm. Rozstaw kół przednich to 1480mm, czyli dopuszczalne przez producenta poszerzenie rozstawu, liczone na jedna stronę wynosi 14,8mm. Z powyższych obliczeń wynika, że w tym modelu auta nie zaleca się montażu takich kół.
„Zmieniam felgi na szersze, jakie ET zastosować?”
Można w łatwy sposób obliczyć jakie odsadzenie (ET) powinna mieć nasza nowa felga by rozstaw kół nie zmienił się. Służy do tego poniższy wzór. Wystarczy podstawić do niego dane felgi fabrycznej oraz szerokość nowej felgi, a uzyskamy odpowiedź jak dobrać ET by uzyskać odpowiednik zestawu fabrycznego.
ET - ofset można zmieniać – dotyczy to jednak tylko przypadku gdy felga jest osadzona zbyt głęboko. Wtedy stosuje się pierścienie dystansowe i centrujące

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dystanse
Pierścienie dystansowe montowane do piasty umożliwiają zamontowanie felg o innym rozstawie otworów niż standardowe. To duża zaleta szczególnie jeśli mamy zabytkowe auto z bardzo nietypowymi felgami.

Często patrząc na przerobione, tuningowane samochody zauważamy, że wydają się one nam niższe, szersze niż ich fabryczne wersje. Efekt ten uzyskuje się, montując  w swoim pojeździe dystanse. Wówczas sylwetka zyskuje nowe proporcje a pojazd wydaje się bardziej zwarty i agresywny.  Montując do tego odpowiednio dobraną alufelgę, masz gwarancję,  że twoje ulubione auto wyróżnia się z potoku podobnych do siebie samochodów. Zwiększając rozstaw kół poprawiają się zdecydowanie właściwości jezdne przy pokonywaniu zakrętów. Wyraźnie jest to odczuwalne przy wyższych prędkościach.

Dystanse to nie tylko polepszenie wyglądu. Zdarza się jednak, że jest to wręcz konieczność na przykład kiedy decydujemy się na montaż większych, mocniejszych hamulców, lub chcemy zamontować felgę o zbyt wysokim, głębokim ET, które powoduje ocieranie obręczy o wewnętrzną część nadkola. W obu przypadkach montaż dystansów eliminuje konflikt felg z układem hamulcowym (zaciski, tarcze) oraz elementami zawieszenia pojazdu.

Najprostszą  metodą doboru dystansu, jest pomiar odległości pomiędzy krawędzią błotnika,  przystawiając prostopadle listwę do podłoża a najbardziej wychodzącą częścią opony lub obręczy. Zrobiony w ten sposób pomiar, pomaga orientacyjnie obliczyć grubość dystansu. Należy oczywiście uwzględnić pracę koła wraz z oponą  w stosunku do nadwozia.


Zastosowanie dystansów czasem bywa konieczne przy montażu większych hamulców. Pomaga także, gdy zakładamy felgi o zbyt wysokim (głębokim) ET. W obu przypadkach montaż dystansów eliminuje konflikt felg z układem hamulcowym (zaciski, tarcze) oraz elementami zawieszenia pojazdu.  

Dobór dystansu do danego samochodu jest też uzależniony od konstrukcji samej piasty. Felgi są montowane do piasty na dwa sposoby. Mogą być przykręcane śrubami, jak i przymocowane nakrętkami do szpilek znajdujących się w piaście.

Stosowanie pierścieni wymaga najczęściej specjalnych śrub czy nakrętek.


 

Pierścienie dystansowe przelotowe przystosowane są do przykręcania koła za pomocą śrub/nakrętek w fabrycznie wykonane miejsca. Posiadają one mniejsze szerokości i wpływają na zwiększenie rozmiaru osi o 30-40 mm. Jeżeli dobrany dystans przelotowy jest na tyle szeroki, że nie wystarcza seryjny pierścień centrujący, wtedy posiada on własny. Należy też pamiętać, iż w tym przypadku bardzo często będzie potrzeba użycia dłuższych śrub lub szpilek.

Dobór wielkości dystansów ograniczony jest jedynie szerokością błotnika, gdyż za duży dystans doprowadzi do zbytniego wysunięcia się opony poza niego. Opona w takim położeniu będzie przyczyniać się do brudzenia boków samochodu, wszystkim tym co znajduje się na jezdni. Zbytnio wysunięta opona będzie również kolidować z błotnikiem w momencie jazdy po nierównej nawierzchni, niszcząc błotniki oraz samą oponę. Przy wyborze dystansu musimy również uwzględnić wielkość piasty oraz rozstaw otworów, by zgadzały się z tymi na dystansach. Dystans po zamontowaniu musi tworzyć jedną całość wraz z piastą.

Podczas montażu dobranego dystansu, należy pamiętać o tym by śruby, którymi przymocujemy dystans do piasty, nie wystawały poza jego płaszczyznę. Przy wkręcaniu długich śrub uważajmy, by nie uszkodzić czujników znajdujących się w piaście (ABS). Śruby dobierane do montażu dystansów muszą posiadać długość taka, by były dłuższe od seryjnych o połowę grubości dystansów. Ilość obrotów śrub musi być jednakowa dla wszystkich które będą wkręcane. Ilość ta jest zazwyczaj podawana przez producentów i różni się w zależności rodzaju dystansu jaki stosujemy.

Dystans Sparco 16 mm:

Uwaga
Dystanse są elementem separującym felgę od piasty i brak precyzji w ich wykonaniu może skończyć się wręcz tragicznie. Mogą wywoływać drgania na kierownicy, odkręcanie się śrub, a nawet pękanie szpilek, co może skończyć się urwaniem koła.

http://www.felgi.pl/artykul/dystanse-do-felg-czy-szerzej-oznacza-lepiej
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Średnica otworu centralnego (Center Hub - CH)
Środkowe przetłoczenie w feldze to tzw otwór centralny lub centrujący. Średnica otworu centralnego jest to parametr mierzony w milimetrach.

6.0Jx15H2, 5x112, ET38, CH57.1

Rozmiar otworu centralnego jest częstym parametrem zaniedbywanym przy kupowaniu felg. Jest to niewłaściwe podejście, gdyż w skrajnych przypadkach niewłaściwie dobrana średnica może uniemożliwić montaż koła (np. w sytuacji gdy kołnierz piasty ma większą średnicę niż otwór centralny). W odwrotnej sytuacji, gdy otwór centralny w feldze będzie większy niż średnica piasty uda się zamontować taką felgę, jednak powstaje w ten sposób niepożądana różnica średnic. 

Otwór centralny w feldze musi być dopasowany swoim rozmiarem do kołnierza piasty koła, gdyż tylko w taki sposób będzie zapewnione odpowiednie przenoszenie obciążeń. To ten otwór centralny ma zadanie ustalające felgę względem piasty. Śruby lub nakrętki montażowe, którymi felgi są dokręcone, mają jedynie na celu odpowiednie zamocowanie felgi na piaście.


Niedopuszczalny jest montaż bez idealnego spasowania kołnierza na piaście z otworem felgi. Wprawdzie fizycznie jest możliwość zamocowania koła jedynie śrubami, jednak ich rola (śrub) ogranicza się jedynie do dociskania felgi do piasty. Nie są one konstrukcyjnie przeznaczone do przenoszenia sił i drgań pochodzących od kół. Rolę taką spełnia właśnie otwór centralny. Brak idealnego spasowania powoduje drgania i wibracje szczególnie nasilające się przy prędkości około 100-120 km/h. 
Sytuacji może zaradzić zastosowanie pierścieni centrujących. Rozmiar pierścienia oznaczony jest jako dwie średnice – większa to średnica otworu centralnego naszej felgi, mniejsza to średnica kołnierza mocującego piasty (np. 73.1/57.1). Dzięki takiemu pierścieniowi felga bezpiecznie jest osadzona na kołnierzu piasty.

Zestaw montażowy (czyli pierścienie centrujące o ile są wymagane, oraz śruby lub nakrętki) do felg aluminiowych dobierany jest indywidualnie pod kątem samochodu i stanowi integralną część kupowanego kompletu felg. 

Uwaga
Otwór centralny w feldze stalowej musi być bezwzględnie dopasowany swoim rozmiarem do kołnierza piasty koła, gdyż tylko w taki sposób będzie zapewnione odpowiednie przenoszenie obciążeń. W przypadku felg aluminiowych, jeśli otwór centrujący jest większy niż średnica piasty, stosuje się pierścienie centrujące redukujące tę różnicę. 

----------------------------------

Pierścień centrujący
Kupując po raz pierwszy felgi aluminiowe większość kierowców zastanawia się do czego są potrzebne „te obrączki” dodawane do kompletu felg wraz z odpowiednimi śrubami. Często bywają mylone z tarczami dystansowymi

Rozmiar pierścienia oznaczony jest jako dwie średnice – większa to średnica otworu centralnego naszej felgi, mniejsza to średnica kołnierza mocującego piasty (np. 73.1/57.1). Dzięki takiemu pierścieniowi felga bezpiecznie jest osadzona na kołnierzu piasty. 

Jak sama nazwa wskazuje, pierścienie te służą do centrowania felgi. Są one potrzebne, ponieważ większość felg aluminiowych jest produkowana z większymi otworami centralnymi, co pozwala na uniwersalne zastosowanie jednego rodzaju felg. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zastosować jedną felgę zarówno do Hondy, jak i do Opla, czy Nissana, lub Renault.


Jednakże pusta przestrzeń między piastą samochodu, a otworem centralnym felgi nie może być pusta, gdyż przede wszystkim grozi to złym wycentrowaniem felgi. Następstwem tego jest tzw. „bicie” felgi, które w najlepszym razie może doprowadzić do drgań na kierownicy, a także szybszego zużywania się zawieszenia i opon, w najgorszym wypadku do uszkodzenia mocowania felgi i wypadku.
Pierścień centrujący nie musi być ani stalowy, ani aluminiowy, ani wykonany z pełnego, super twardego tworzywa. Najważniejszym parametrem pierścienia nie jest bowiem jego wytrzymałość na zgniatanie, ale dokładność wykonania.

Pierścień centrujący pozycjonuje koło względem osi tylko i wyłącznie podczas montażu felgi na piastę. Felga jest następnie dokręcana za pomocą śrub lub nakrętek i to one podczas jazdy odpowiadają za utrzymanie koła na określonej pozycji względem osi.

Jeżeli koło samochodu jest niedostatecznie dokręcone i dochodzi do przemieszczania się felgi względem osi, to bez znaczenia jest materiał, z jakiego wykonano pierścień. Nawet stalowy pierścień ulegnie deformacji.


Stosowanie pierścienia centrującego w żaden sposób nie powoduje problemów z użytkowaniem felgi, wręcz przeciwnie, poprzez dokładne wycentrowanie utrzymuje felgę w odpowiednim miejscu zapewniając komfort jazdy.

Uwaga
Ważne jest, aby podczas montażu obręczy w miejscu styku otworów i pierścieni centrujących z piastą koła, pokryć je specjalną pastą uniemożliwiającą zapiekanie. W innym wypadku możemy mieć trudności z demontażem koła.

----------------------------------

Średnica rozstawu otworów mocujących
(PCD - Pitch Circle Diameter)

Istotną cechą każdej felgi jest ilość otworów na śruby lub nakrętki montażowe. Integralną cechą opisującą otwory montażowe jest ich rozstaw, czyli średnica okręgu, na którym znajdują się środki otworów montażowych. Średnica okręgu podawana jest jako wartość w milimetrach.

Rozstaw otworów mocujących – parametr, na który składają się 2 wartości:
  • ilość otworów mocujących (uzależniona od konstrukcji piasty w aucie) oraz 
  • średnica okręgu przechodzącego przez środki tychże otworów, podawana w milimetrach (mm).
Parametr ten opisywany jest zazwyczaj w następujący sposób: 5 x 100.
Gdzie 5 to liczba śrub mocujących felgę, a 100 to średnica kręgu w którym znalazły się mocujące felgę otwory.

Informację o ilości i rozstawie otworów zawsze znajdziemy wybitą na feldze, zwykle na jej części środkowej, po stronie montażowej. 

Wyliczanie rozstawu - parzysta ilość otworów
W przypadku parzystej ilości otworów montażowych, wartość ta będzie równa odległości między środkami otworów przeciwległych.

Wyliczanie rozstawu - nieparzysta ilość otworów
W przypadku nieparzystej liczby otworów montażowych zasada ta nie ma zastosowania a wartość oblicza się następująco:
trzy otwory: PCD = A * 1.154,
pięć otworów montażowych: PCD * 1,702,
gdzie A - odległość między dwoma sąsiadującymi centrami otworów montażowych.



To przez te otwory wkręcamy śruby mocujące koło, lub w innym przypadku - to przez nie przechodzą szpilki na które nakręcamy nakrętki mocujące koło do piasty samochodu.

Uwaga:
Odległość dwóch zdawałoby się przeciwległych otworów będzie nie 110 mm, a 104 mm w przypadku felgi z rozstawem 110 milimetrowym. Wynika to z tego, że tak naprawdę otwory te nie są przeciwległe.
Mierzysz odległość od rantu otworu centrującego do środka otworu śruby, rozstaw równa się 2 x ten zmierzony wymiar + średnica otworu centrującego
Często rozstaw śrub jest błędnie mierzony i podawana jest wartość odległości między kolejnymi otworami – BŁĄD.

Weźmy dla przykładu pełne parametry felgi:
7.0JJx16H2 5X112 ET42 CH70,1
5 – jest to ilość otworów montażowych na śruby lub nakrętki, którymi dokręcamy koło do piasty.
112 – jest to średnica kręgu, na którym opisane są środki otworów montażowych. Wartość ta podawana jest w milimetrach.

-----------------------
Śruby lub nakrętki pływające
Można zmienić rozstaw felg maksymalnie o 2mm, przy zastosowaniu śrub lub nakrętek pływających.

Rozstaw fabryczny Dopuszczalny rozstaw po użyciu śrub lub nakrętek pływających
4x98 4x100
4x100 4x98
4x108 -
4x114,3 -
5x98 5x100
5x100 5x98
5x108 5x110
5x110 5x108/5x112
5x112 5x110
5x114,3 5x112/5x115
5x120 -

-----------------------

Kształt profilu felgi

7.5Jx16H2 ET35
 
„J” to oznaczenie profilu kołnierza felgi. Istnieje wiele typów krawędzi felg:
A - Rowery, motorowery, motocykle, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe
B - Stare felgi do 6” szerokości, czasem spotykany w starszych VW Garbus
D - Rowery, motorowery, motocykle, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe
E - Ciężarówki, półciężarówki, traktory rolnicze (przednie koła) z felgami „semi-drop (patrz poniżej)
F - Półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe na felgach „semi-drop”
G - Półciężarówki, ciężarówki – felgi „semi-drop”
H - Półciężarówki, ciężarówki – felgi „semi-drop”
J - Samochody osobowe
JJ - Samochody terenowe 4x4

P - Spotykane czasem w starszych samochodach np. VW Garbus
K - Spotykane czasem w starszych samochodach np. Jaguar
S - Pojazdy użytkowe z felgami „flatbase” (patrz poniżej)
T - Pojazdy użytkowe z felgami „flatbase”
V - Pojazdy użytkowe z felgami „flatbase”
W - Ciągniki rolnicze głównie na tylnej osi

Same krawędzie potrafią się naprawdę nieznacznie różnić od siebie.

Pomimo że profil kołnierza "J" i "B" są przeznaczone do samochodu osobowego, niedozwolone jest użycie opon do profili kołnierza J w feldze z profilem B!

Uwaga
Nie należy ze sobą mieszać felg i opon przeznaczonych do innych profili kołnierzy felg.

-----------------------

Profil przekroju

7.5Jx16H2 ET35

Profil przekroju jest to parametr określający ilość wygarbień na obwodzie obręczy, które służą zabezpieczeniu opony przed zsuwaniem do wewnątrz felgi, przy działających siłach poprzecznych, np podczas jazdy w zakręcie. Opony założone na felgi stalowe opierają się swoją stopką o część obwodową felgi pomiędzy kołnierzem ochoronnym, a garbem ochronnym (zabezpieczającym). W tym przypadku są to dwa wygarbienia zabezpieczające po obu wewnętrznych cześciach felgi. Spotykane są również oznaczenia w postaci pojedynczego H lub H1, oznaczających pojedynczy garb ochronny. Kształt garbu może być różny, w zależności od pojazdu, do którego jest dedykowana felga.
Podobnie jak felgi aluminiowe, również felgi stalowe charakteryzują się określonymi parametrami technicznymi. Jednak jest różnica pomiędzy doborem do samochodu felg aluminiowych, a stalowych. Otóż o ile felgi aluminiowe można dobrać z pewną dozą dowolności, kierując się np. wzorem lub kolorystyką wykończenia oraz średnicą felgi, o tyle felgi stalowe muszą spełniać ściśle określone parametry techniczne. 

„H2” to oznaczenie profilu przekroju felgi i jest zazwyczaj umieszczone na koniec symbolu literowo-cyfrowego felgi. Producenci by uzyskać wymaganą sztywność wzmacniają jej konstrukcję stosując „garby”. Nic jednak nie jest zostawione przypadkowi - istnieją ściśle przestrzegane normy kształtów felg, gdzie każda krzywizna jest dokładnie opisana, a każdy wymiar określony w tabeli.

H – Hump, kształt wewnętrzny – garb, zewnętrzny – normalny,
H2 – Double Hump, kształt wewnętrzny – garb, zewnętrzny – garb,
FH – Flat Hump, kształt wewnętrzny – płaski garb, zewnętrzny – normalny,
FH2 – Double Flat Hump, kształt wewnętrzny – płaski garb, zewnętrzny – płaski garb,
CH – Combination Hump, kształt wewnętrzny – płaski garb, zewnętrzny – normalny,
EH2 – Extended Hump, kształt wewnętrzny – rozszerzony garb, zewnętrzny – rozszerzony garb.

Tak jak w przypadku kołnierzy felg, tak i w tym przypadku, istnieje kilka wzorów wykonania konturu. Poniższa tabela przedstawia wszystkie możliwe kształty wnętrza felgi samochodu osobowego (wymagane pięciostopniowe nachylenie ścianki felgi).

-----------------------
Masa felgi
Masa felg i masa wewnętrzna samochodu NIE mają takiego samego wpływ na wydajność samochodu. Zmniejszenie masy kół o 5 kg NIE jest porównywalne ze zmniejszeniem masy wnętrza samochodu o 5 kg, ponieważ koło (felgi i opony) to masa nieresorowana podlegająca dwóm siłom:
- kinetyczna energia translacyjna, ponieważ koło przyspiesza oraz
- kinetyczna energia rotacyjna, ponieważ koło skręca.

Masa nieresorowana to część masy pojazdu, znajdująca się pomiędzy jezdnią a sprężystym zawieszeniem, narażona na drgania wywołane nierównościami nawierzchni.
1kg masy nieresorowanej odpowiada kilku kilogramom masy resorowanej.
-------------------------
Aby zoptymalizować wydajność w lecie, należy przede wszystkim zmniejszyć masy nieresorowane Twojego pojazdu, aby zwiększyć możliwości przyspieszenia, hamowania, utrzymania toru jazdy, komfortu i zmniejszyć zużycie paliwa.

Aby zoptymalizować wydajność w zimie, należy zadbać o przyczepność. Koła powinny być cięższe, aby zwiększyć przyczepność i polepszyć stopień panowania nad samochodem, ponieważ kontakt koła z podłożem będzie wiekszy.

Dlatego wiele osób korzysta z felg stalowych w zimie, zwykle cięższych, i felg aluminiowych w lecie.
-------------------------
Im koło jest cięższe, tym więcej potrzeba siły na metr, aby wprawić je w ruch lub zatrzymać.
Ciężkie koło wymaga więcej pary sił od silnika, co zmniejsza przyspieszenie.
Z kolei lekkie koło pozwala na większe przyspieszenie.
Łatwiej jest zatrzymać koło, ważące 1 kg niż koło 100-kilogramowe, ponieważ jest posiada mniejszą bezładność. Im cięższe koło, tym mniej skuteczne jest hamowanie.
-------------------------
Zużycie paliwa Twojego pojazdu zależy od części energii, którą musi wytworzyć silnik przy przyspieszeniu.
Jak już wiemy, lżejsze koło pozwala na zużywanie mniejszej ilości energii przy przyspieszeniu.
Silnik mniej pracuje przy lekkich kołach, co pozwala Ci zaoszczędzić paliwo.


Sztywność felgi
Im sztywniejsza felga, tym lepsze utrzymanie toru jazdy, ponieważ redukuje zjawisko odchylenia (różnica między promieniami wygiętymi i niewygiętymi) na zakrętach.


Nakrętki/śruby/gniazda felgi
Istnieje kilka rodzajów śrub do przykręcenia felg do pojazdu. Twoja felga jest przymocowana do osi wyłącznie za pomocą tych nakrętek. Dlatego ze względów bezpieczeństwa ważne jest, aby nakrętki przez Ciebie używane pasowały do Twojej felgi, czy to jest felga aluminiowa czy stalowa.

3 rodzaje używanych nakrętek to:
  • Nakrętki stożkowe
  • Nakrętki kuliste
  • Nakrętki płaskie

Śruby, podobnie jak nakrętki występują jako tzw. stożek, kula lub płaskie z podkładką.

Rodzaj właściwych śrub zależy od producenta felg (oryginalne, nieoryginalne) i rodzaju felg (stalowe, aluminiowe), dlatego należy zawsze dobierać je indywidualnie. 


Uwaga
Złe dobranie śrub uniemożliwia właściwe dokręcenie felgi (śruby mogą się odkręcać) i grozi jej uszkodzeniem (aluminiowa felga odkształca się od źle dopasowanych śrub).


Dobór felg
Nasze doświadczenie wskazuje, że wyszukiwanie felg aluminiowych według rozmiaru lub rozstawu śrub nie jest wystarczające, aby zapewnić prawidłowe dopasowanie obręczy do auta. Dlatego sugerujemy, aby wyszukiwanie felg zawsze rozpoczynać od podania danych pojazdu takich jak marka, model, rocznik, pojemność i moc silnika - wówczas nasz sklep zaprezentuje wyłącznie ofertę dedykowaną do danego modelu samochodu. Przeglądając katalog felg według producenta lub średnicy może zdarzyć się sytuacja, w której preferowany model nie będzie dostępny do danego modelu auta.

Dbałość o szczegóły przy doborze felgi zapobiega wielu problemom, które mogą się ujawnić po montażu, np. wibracjom koła lub obcieraniu opon o nadkola.
Dla każdego samochodu istnieją pewne standardy montażowe, pod kątem których należy dobierać felgi.

Zdarzają się pojedyncze przypadki, w których pomimo zgodności parametrów felgi z katalogiem aplikacyjnym ramiona felgi posiadają kształt, który powoduje konflikt np. z zaciskiem hamulcowym. Dlatego tak ważne jest aby wulkanizator przymierzył felgi do samochodu przed montażem opony.


Materiały:
http://www.oponylider.pl/porady-opony/wplyw-wagi-felghttp://www.felgi-opony.com/Aktualnosci/Co_to_jest_ET_felgi_aluminiowej__Czy_moze_byc_inny_od_fabrycznego_,3,352,15.html
http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploatacja-auta/opony-i-felgi/284084,Co-to-jest-ET-Jak-mozna-korygowac-ET-felgi.html
http://www.uzywaneopony.net/parametry-felg-rozmiar-et-rozstaw-srub-otwor-centralny.html
http://www.felgi.pl/artykul/budowa-felgi
http://fordprobe.pl/forum/viewtopic.php?t=3722
http://www.felgi-opony.com/Warto_wiedziec/Felgi_aluminiowe___parametry_montazowe_,1,70,40.html
http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/8639-felgi-i-et-rozstaw-srub/page-19
http://www.felgi.pl/artykul/dystanse-do-felg-czy-szerzej-oznacza-lepiej
http://www.felgi.pl/artykul/szerokosc-felgi-i-odsadzenie-et-offset
http://www.felgi.pl/artykul/srednica-piasty-otwor-centralny-felgi-oraz-pierscienie-centrujace
http://www.ladnefelgi.pl/Parametry-techniczne-felg-chelp-pol-12.html
http://www.trabi.waw.pl/index.php?topic=435.0;wap2
http://www.felgi.pl/artykul/jak-czytac-oznaczenia-na-felgach-rozmiar-profil-kolnierza-oraz-profil-przekroju-felgi
http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/kalkulator-et-felgi
http://abc-opony.pl/artykul/7/felgi-aluminiowe-czy-stalowe-budowa-felgi-i-oznaczenia-

https://www.google.pl/search?q=felga+mo%C5%BCe+by%C4%87+mocowana+%C5%9Brube+nakr%C4%99tk%C4%99&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=TWpdU6O-MMeG8Qfj94HgAg#channel=sb&q=mocowanie+ko%C5%82&rls=org.mozilla:pl:official

https://www.google.pl/search?q=mocowanie+felgi+%C5%9Bruby+nakr%C4%99tki&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=6GZdU6TRPMSG8QfT5IHICA#channel=sb&q=mocowanie+felgi&rls=org.mozilla:pl:official

http://www.felgi.pl/artykul/konstrukcja-felg-czesc-1-kola-jednoczesciowe-monoblok
http://www.leggera.eu/pl/information/info-39.html
https://www.google.pl/search?q=budowa+felgi&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=_D9cU8iJOYGJ8QfgtIGIBw
http://starletclub.phorum.pl/viewtopic.php?t=803
http://opon-market.pl/article/parametr-et-w-felgach-aluminiowych/
http://quadzik.pl/forum/jak-czytac-oznaczenia-rozmiaru-felg-quad-atv-t10922.html
http://forum.vw-passat.pl/threads/39337-jak-zmierzy%C4%87-rozstaw-%C5%9Br%C3%B3b-w-feldze-na-5-%C5%9Br%C3%B3b
http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=253527
http://www.opony.com.pl/narzedzia/budowa-felgi/
http://forum.vwvento.org/viewtopic.php?t=13705
http://www.auto-swiat.pl/porady/jak-kupic-felge-w-dobrym-rozmiarze/x0dqe
https://www.google.pl/search?q=felga+rozstaw&client=firefox-a&hs=p2D&rls=org.mozilla:pl:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2EVcU6f3IMrAPMWWgWA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1252&bih=610#channel=sb&q=felga+parametry&rls=org.mozilla:pl:official&tbm=isch
http://www.felgi-stalowe.pl/Liczba_i_rozstaw_srub_lub_nakretek,3,131.html
http://www.oponylider.pl/porady-opony/wymiana-felg
http://www.oponylider.pl/porady-opony/offset-felgi
http://www.felgi-stalowe.pl/Kolnierz_ochronny_felgi_stalowej,3,134.html
http://www.felgi-stalowe.pl/Otwor_centralny__inaczej_otwor_srodkowy_lub_naba,3,132.html
http://www.felgi-stalowe.pl/ET_felgi__inaczej_odsadzenie_lub_offset,3,128.html
http://www.felgi-stalowe.pl/Rozmiar_felg_stalowych,3,127.html
http://www.felgi-opony.com/Warto_wiedziec/Felgi_stalowe___budowa_i_parametry_montazowe_,1,121,40.html
http://forum.skodaclub.pl/tuning-mechanika/felgi-opony-czyli-co-to-jest-et-i-inne-parametry-i-skroty-t1634.html?hilit=Rozmiar%20ET%20Felgi
http://forum.vectraklub.pl/index.php/topic/122739-felgi-oznaczenia-parametry-montazowe/
http://www.e-opona.com/index.php?s=podstrony&id=40
http://klubzafira.pl/forum/opony-i-felgi-kompendium/oznaczenia-felg/
http://www.auto-swiat.pl/porady/jak-dobrac-odpowiednie-felgi/hpt7f
https://www.google.pl/search?q=parametry+felgi&client=firefox-a&hs=RBu&rls=org.mozilla:pl:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=RIhdU8K0NMe3PM-MgOgO&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1252&bih=610
https://www.google.pl/search?q=opis+parametr%C3%B3w+felgi&client=firefox-a&hs=qBV&rls=org.mozilla:pl:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=SkddU_vfGeK47AaO14G4BA&ved=0CAgQ_AUoAQ
http://klubzafira.pl/forum/opony-i-felgi-kompendium/felgi-aluminiowe-budowa-i-parametry-montazowe/
http://www.motolipno.pun.pl/kalkulator-rozmiaru-opon-i-felg-jak-odczytywac-dane-dot-opon-i-felg-367.htm
http://www.prodrive11.com/?p=362
http://www.felgi.pl/artykul/dlaczego-warto-podawac-dane-pojazdu-przy-zakupie-felg-aluminiowych
http://www.magazynauto.pl/porady/eksploatacja/opony-felgi-2867/news-dobor-zamiennikow-opon,nId,964473,s,1,strona,1,pst,61544447#pst61544447
http://joryc.pl/serwis-felg-przemyslowych.html
http://www.wulmarex.com.pl/product-pol-8647-Dystans-przykrecany-zmieniajacy-rozstaw-.html
http://felgi.com/dystanse-kol-dobor-i-montaz/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz