piątek, 25 kwietnia 2014

Jak odczytać parametry opony?


Na boku każdej opony występują tajemnicze oznaczenia niezrozumiałe dla większości użytkowników pojazdów. Bez względu na pochodzenie opony, każdy z producentów stosuje ten sam system oznaczeń

W celu prawidłowego doboru rozmiaru opony należy określić kilka wymiarów, które są charakterystyczne dla poszczególnych modeli samochodów.

Dobór opon niejednokrotnie zależy od wersji wyposażeniowej pojazdu, typu zastosowanego silnika, rodzaju felg (stalowe lub aluminiowe) czy też wyboru dodatkowych opcji wyposażenia i pakietów.

Na podstawowe parametry opony składają się: szerokość, profil, (współczynnik kształtu) i średnica wewnętrzna opony (rozmiar felgi).


 
Szerokość opony

Szerokość mierzona od boku do boku opony zewnętrznymi stronami ścian bocznych, podana w milimetrach. Liczba 195 oznacza, iż szerokość opony wynosi 195 mm.  

Profil opony

Wartość określająca stosunek wysokości przekroju opony do jej szerokości. Liczba "65" oznacza, że wysokość opony stanowi 65% jej szerokości. 

Średnica opony

Średnica koła (średnica wewnętrzna opony, inaczej średnica osadzenia) Średnica koła rozumiana jest jako średnica obręczy, na której montowana jest opona. Średnica koła przedstawionej tu opony wynosi 38 cm (15 cali)

Indeks prędkości

Symbol prędkości określa maksymalną prędkość, z jaką ładunek może być przewożony przez oponę przy określonym Indeksie nośności (powyżej prędkości 210 km/h obciążenie musi być odpowiednio zredukowane ), w warunkach eksploatacji, określonych przez producenta opon.


  • B - do 50 km/h
  • C - do 60 km/h
  • D - do 65 km/h
  • E - do 70 km/h
  • F - do 80 km/h
  • G - do 90 km/h
  • J - do 100 km/h
  • K - do 110 km/h
  • L - do 120 km/h
  • M - do 130 km/h
  • N - do 140 km/h
  • P - do 150 km/h
  • Q - do 160 km/h
  • R - do 170 km/h
  • S - do 180 km/h
  • T - do 190 km/h
  • H - do 210 km/h
  • V - do 240 km/h
  • W - do 270 km/h
  • Y - do 300 km/h
  • VR - powyżej 210 km/h
  • ZR - powyżej 240 km/h














Indeks nośności
Indeks nośności określa powiązanie z maksymalnym obciążeniem, jakie może być przeniesione przez oponę przy prędkości określonej Symbolem prędkości (poza obciążeniem przy prędkości powyżej 210 km/h) w warunkach eksploatacji określonych przez producenta opon.

Jeśli nasz samochód ma dopuszczalną masę całkowitą (jest w dowodzie rejestracyjnym) 1900 kg, to każda z opon powinna mieć indeks nośności 82 (1900 kg / 4 opony = 475 kg / oponę). 
  • 50 - 190 kg / na oponę
  • 51 - 195 kg / na oponę
  • 52 - 200 kg / na oponę
  • 53 - 206 kg / na oponę
  • 54 - 212 kg / na oponę
  • 55 - 218 kg / na oponę
  • 56 - 224 kg / na oponę
  • 57 - 230 kg / na oponę
  • 58 - 236 kg / na oponę
  • 59 - 243 kg / na oponę
  • 60 - 250 kg / na oponę
  • 61 - 257 kg / na oponę
  • 62 - 265 kg / na oponę
  • 63 - 272 kg / na oponę
  • 64 - 280 kg / na oponę
  • 65 - 290 kg / na oponę
  • 66 - 300 kg / na oponę
  • 67 - 307 kg / na oponę
  • 68 - 315 kg / na oponę
  • 69 - 325 kg / na oponę
  • 70 - 335 kg / na oponę
  • 71 - 345 kg / na oponę
  • 72 - 355 kg / na oponę
  • 73 - 365 kg / na oponę
  • 74 - 375 kg / na oponę
  • 75 - 387 kg / na oponę
  • 76 - 400 kg / na oponę
  • 77 - 412 kg / na oponę
  • 78 - 425 kg / na oponę
  • 79 - 437 kg / na oponę
  • 80 - 450 kg / na oponę
  • 81 - 462 kg / na oponę
  • 82 - 475 kg / na oponę
  • 83 - 487 kg / na oponę
  • 84 - 500 kg / na oponę
  • 85 - 515 kg / na oponę
  • 86 - 530 kg / na oponę
  • 87 - 545 kg / na oponę
  • 88 - 560 kg / na oponę
  • 89 - 580 kg / na oponę
  • 90 - 600 kg / na oponę
  • 91 - 615 kg / na oponę
  • 92 - 630 kg / na oponę
  • 93 - 650 kg / na oponę
  • 94 - 670 kg / na oponę
  • 95 - 690 kg / na oponę
  • 96 - 710 kg / na oponę
  • 97 - 730 kg / na oponę
  • 98 - 750 kg / na oponę
  • 99 - 775 kg / na oponę
  • 100 - 800 kg / na oponę
  • 101 - 825 kg / na oponę
  • 102 - 850 kg / na oponę
  • 103 - 875 kg / na oponę
  • 104 - 900 kg / na oponę
  • 105 - 925 kg / na oponę
  • 106 - 950 kg / na oponę
  • 107 - 975 kg / na oponę
  • 108 - 1000 kg / na oponę
  • 109 - 1030 kg / na oponę
  • 110 - 1060 kg / na oponę
  • 111 - 1090 kg / na oponę
  • 112 - 1120 kg / na oponę
  • 113 - 1150 kg / na oponę
  • 114 - 1180 kg / na oponę
  • 115 - 1215 kg / na oponę
  • 116 - 1250 kg / na oponę
  • 117 - 1285 kg / na oponę
  • 118 - 1320 kg / na oponę
  • 119 - 1360 kg / na oponę
  • 120 - 1400 kg / na oponę
  • 121 - 1450 kg / na oponę
  • 122 - 1500 kg / na oponę
  • 123 - 1550 kg / na oponę
  • 124 - 1600 kg / na oponę
  • 125 - 1650 kg / na oponę
  • 126 - 1700 kg / na oponę
  • 127 - 1750 kg / na oponę
  • 128 - 1800 kg / na oponę
  • 129 - 1850 kg / na oponę
  • 130 - 1900 kg / na oponę
  • 131 - 1950 kg / na oponę
  • 132 - 2000 kg / na oponę
  • 133 - 2050 kg / na oponę






























Etykiety opon
Podane są parametry opon z etykiet w kolejności: 
- efektywność paliwowa - opory toczenia,
- przyczepność na mokrej nawierzchni,
- hałas zewnętrzny (klasa oraz wynik w dB)






Efektywność paliwowa - opory toczenia
Miara oporów toczenia występujących w oponie.
A to klasa najwyższa, a G najniższa.
Opony zapewniające oszczędność paliwa minimalizują utratę energii wskutek tarcia i emisji ciepła. Czasami takie opony opisuje się jako opony o „niskich oporach toczenia”.
Wybór opony w klasie A zamiast opony w klasie G może obniżyć zużycie paliwa przez samochód nawet o 7,5%. Ograniczysz także negatywne oddziaływanie pojazdu na środowisko.
 
Współczynnik oporów toczenia RRC (kg/t) Klasa efektywności energetycznej
poniżej 6.5 A
6.6 - 7.7 B
7.8 - 9.0 C
pusta D
9.1 - 10.5 E
10.6 - 12.0 F
powyżej 12.1 G


Przyczepność na mokrej nawierzchni
Zdolność opony do hamowania na mokrej nawierzchni.
A (najkrótsza droga hamowania) do G (najdłuższa droga hamowania).
Przyczepność na mokrej nawierzchni to ważny element decydujący o bezpieczeństwie użytkowania opony. Opony o dobrej przyczepności zatrzymają pojazd na krótszym odcinku w razie gwałtownego hamowania.
Podczas gwałtownego hamowania samochodem osobowym z prędkości 80 km/h opony w klasie A zatrzymają pojazd 18 metrów bliżej niż opony w klasie F.* Tych kilka metrów może mieć kluczowe znaczenie w sytuacji awaryjnej.
Klasa najwyższa A oznacza, że dana opona o 55 procent lepiej hamuje na mokrej nawierzchni niż opona porównawcza, natomiast klasa G oznacza, że dana opona o 10 procent lepiej hamuje od opony porównawczej.
 
G - współczynnik przyczepności na mokrej nawierzchni Klasy przyczepności na mokrym
powyżej 155 A
140 - 154 B
125 - 139 C
pusta D
110 - 124 E
poniżej 109 F
pusta G


Hałas zewnętrzny
Hałas emitowany na zewnątrz przez toczącą się oponę (mierzony w decybelach).
Klasa głośności jest przedstawiana w postaci czarnych fal dźwiękowych w zakresie od 1 (opona cicha) do 3 (opona głośna).
Liczbę decybeli określa się na skali logarytmicznej. W efekcie niewielka zmiana wartości numerycznej oznacza bardzo dużą różnicę w odczuwalnej głośności. Na przykład wzrost o 3 dB oznacza dwukrotnie większy hałas zewnętrzny!
 









Posiadając dane dotyczące szerokości i profilu opony można obliczyć średnicę zewnętrzną ogumienia. Takie obliczenia mogą być przydatne w przypadku próby doboru zamienników opon do tego samego pojazdu. W przypadku doboru zamienników opon, zaleca się, żeby zewnętrzna średnica opony była identyczna w porównaniu do opony fabrycznie montowanej w pojeździe (dopuszczalne różnice rozmiarów nie powinny przekraczać 2%).

Średnica zewnętrzna opony = szerokość opony * dwukrotność profilu opony (wyrażonego w procentach) + średnica felgi opony.

Przykład pozwalający obliczyć zewnętrzną średnicę opony w rozmiarze 195/65 R15: 195 mm * 2 * 65 % + 380 mm (15 cali) = 635 mm.











Zestawień rozmiarów opon / felg

Ta tabela pomoże Ci w ustaleniu rozmiaru Twoich opon w zależności od szerokości Twoich felg.

Pozostałe parametry

Data produkcji DOT - Dotychczasowy system kodujący: ostatnie trzy cyfry tzw. numeru  "DOT" wskazywały datę produkcji (dwie pierwsze pozycje oznaczały tydzień kalendarzowy roku produkcji, ostatnie liczby to końcowe cyfry roku). Przykład: 409= 40 tydzień 1999 roku. To, że mamy do czynienia z latami 90-tymi wyznacza mały trójkąt (na prawo obok liczby składającej się z trzech cyfr). Nowe oznaczenia od 1.1.2000: teraz numer DOT jest liczbą 4-cyfrową. Np. 0100= 1 tydzień 2000 roku.
M+S (opony zimowe/opony całoroczne) -  to skrót pochodzący od angielskiego - Mud and Snow (błoto i śnieg), stosowany przy oznaczaniu opon zimowych lub całorocznych. Nie tylko chodzi tutaj o określony typ opony ze specjalnymi właściwościami odnośnie eksploatacji zimą. Ma to również związek ze szczególnymi regulacjami dotyczącymi wymaganej klasy prędkości.
Max Inflation - maksymalna wysokość ciśnienia w danej oponie.
RF, XL - oznacza oponę wzmocnioną (o podwyższonym indeksie nośności). W zależności od producenta można spotkać różne oznaczenia opon wzmocnionych RF, XL, Reinf., Reinforced, Extra Load itp. Opony przeznaczone specjalnie do samochodów dostawczych posiadają odmienne oznaczenie C (Commercial), np. 185 R14 C. Opony dostawcze są oponami o większym wzmocnieniu niż opony do aut osobowych z oznaczeniami RF, XL, Reinf. itd.
Pozostałe skróty dotyczące opon:
BasePen - opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne).
BLT - (Raised Black Letters) czarne i wypukłe litery
BSW - (Black Sidewall) litery napisów na oponie są czarne.
COLD - to informacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach.
cord - ochrona felgi na ściance bocznej opony.
DSST - opona typu RunFlat Dunlopa.
ECE, e, E - skrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską.
EMT - (Extended Mobility Tyre) ogumienie, które daje możliwość jazdy nawet po utracie ciśnienia, nawet do zera.
FP - (Fringe Protector) albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.
FR -  opona z rantem, mającym chronić felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej znajduje się w oponach z profilem 55 oraz niższym. Zależy to od konkretnego producenta jak również od typu i rozmiaru ogumienia. Przykładowymi rozmiarami, wśród których najczęściej można znaleźć opony z rantem są: 205/45R16, 195/50R15, 205/55R16 (bywają wyjątki). Rzadziej w przypadku rozmiarów: 145/65R15, 235/70R16 (w samochodach SUV). Oznaczenie FR nie występuje na boku ogumienia.
G1 - czujnik kontroli ciśnienia w oponie.
INSIDE - ta strona opony, powinna być zamontowana wewnątrz, w stronę auta.
JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu.
LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu.
LI - (Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony.
LT - (Light Truck) oznaczenie wskazujące, że opona jest przeznaczona dla pojazdów o napędzie 4x4 oraz lekkich ciężarówek (stosowane w USA). Występuje przed rozmiarem opony.
ML - opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna).
no lbl - brak kolorowego napisu na boku opony.
OE - opony na pierwszym wyposażeniu.
ORWL - białe kontury liter na boku opony.
OWL - (Outlined White Lettering) litery w kolorze białym.
OUTSIDE - oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz.
P - (Passanger) symbol umieszczany przed rozmiarem opony. Oznacza, że opona jest przeznaczona dla pojazdów osobowych (stosowane w USA).
PAX - opona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz.
Oznaczenie PSP-Beta
opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu.
R - (Radial) opona radialna.
RBL - (Recessed Black Lettering) litery wklęsłe w kolorze czarnym.
rear - opona przeznaczona na tylną oś pojazdu.
RETREAD - opona bieżnikowana.
RFT - Run Flat Tires, opona typu Run Flat, stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.
RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu.
RIM PROTECTOR - opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami.
ROF - (Run On Flat) symbol stosowany przez firmy Goodyear i Dunlop na oznaczenie opon, które pozwalają na dalszą jazdę po uszkodzeniu ogumienia przy braku ciśnienia powietrza wewnątrz.
ROTATION - kierunek toczenia opony.
RSC - Run Flat System Component, opona typu Run Flat Bridgestone.
RWL - (Raised White Lettering) wypukłe litery w kolorze białym.
SSR [self supporting runflat tyre] - opona w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia).
SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona pozwalająca na kontynuowanie jazdy nawet po jej przebiciu gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe.
SI - (Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania.
TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa.
TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa.
ULW - opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów.
ZP - Zero Pressure, opona typu run flat Michelina.
(...) - homologacje do montażu fabrycznego.
B - homologacja grupy Volkswagen.
C1 - Homologacja Dodge Viper.
K1 - homologacja Ferrari.
MO - homologacja Mercedes.
N, N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche.
* lub M3 - homologacja grupy BMW.
C - oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych.
# - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym.



Najczęściej spotykane skróty, które pojawiają się na bokach opony.
BLT  - (Raised Black Lettering / Letters) wypukłe czarne litery
BSW - (Black sidewall) czarne litery
EMT - (Extended Mobility Tyre) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
DOT  - (Department of Transportation) oznacza, że opona jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje się kod identyfikacyjny opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków.
DSST - (Dunlop Self Supporting Technology) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
FP  - (Fringe Protector) ochraniacz felgi, znany też jako (RFP, Rim Fringe Protector) lub MFS; oznaczenie stosowane przez Dunlopa
FUL - (Full Load) maksymalne obciążenie
HSF - (High speed use at full load) najwyższa prędkość użytkowania przy maksymalnym obciążeniu
HSN - (High speed use at normal load) najwyższa prędkość użytkowania przy normalnym obciążeniu
IL - (Load Index) wskaźnik maksymalnej nośności
IS  - (Speed Index) wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania
JLB - (Jointless Nylon Bandage) bezkońcowe opasanie nylonowe, stosowane w oponach Dunlop
LR - (Low Rolling Resistance) niskie opory toczenia
LT  - (Light Truck) znak postawiony przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów 4x4 i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA)
MFS  -  (Maximum Flange Shield) ochraniacz felgi
M+S  - (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych
NRM  - (Normal load) normalne obciążenie
OWL - (Outlined White Lettering / Letters) białe litery
P - (Passenger) znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA)
R - (Radial) opona radialna
RBL - (Recessed Black Lettering / Letters) czarne wklęsłe litery
RF - (Reinforced = XL) opona wzmocniona o większej ładowności
RWL - (Raised White Lettering / Letters) wypukłe białe litery
TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa
TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa
XL - (Extra Load = RF) opona wzmocniona o większej ładowności




















Niższy profil może cholernie mocno pogorszyć tłumienie drgań robiąc nawet z wygodnej limuzyny taczkę w stylu golfa i pochodnych niemieckich.

Niższy profil opony może co najwyżej nieco pogorszyć wrażenia związane z tłumieniem drgań, no i przy bardzo niskim profilu można sobie uszkodzić felgi.


Szeroki kapec na zakretach daje znacznie lepsza stabilnosc i doswiadczenia wiem, ze spisuja sie lepiej od waskich. (dobre na lato)

Wezsza opona spisze sie jedynie na konkretnym rodzaju podloza. Da to lepsza przyczepnosc, ale tylko gdy auto stoi, lub w czasie jazdy na podlozu, do ktorego zaleca sie waskie opony. Na asfalcie zakladanie wezszego kapcia nie ma sensu, a juz na pewno nie odczujemy w warunkach drogowych roznicy o jeden rozmiar.
Co do drogi hamowania - im szersza tym lepsze hamulcowanie.


Jakie są konsekwencje używania węższych opon?

* lepsza przyczepność na śniegu,
* mniejsze ryzyko aquaplaningu,
* dłuższa droga hamowania,
* gorsza przyczepność na zakrętach.




Wąska opona, dobrze dociążona, nie podlegająca zbyt dużym naprężeniom bocznym i działa. To kolejny element, dla którego opony szersze są lepsze - szersze i o niższym profilu trudniej zwlec z felgi, niż opony wąskie i wysokie.


Większa szerokość to przede wszystkim większa powierzchnia styku, co sam zauważyłeś wielokrotnie, a więc mniejszy nacisk na cm^2 opony, czyli większa trwałość opon. Chodzi również o to, że szersze opony sa mocniejsze, znoszą większe prędkości, więc w ramach postępu daje się takie gumy, które sprostają samochodowi.


Podsumowując - owszem, opony szersze są lepsze o tyle, że trudniej zrobić im kuku i w ramach jednego producenta i modelu szersze są nieco wytrzymalsze niż węższe. Nie wpływają jednak zawsze dodatnio na prowadzenie i hamowanie. Lepiej trzymać się takiej szerokości, jaką zaleca producent (ewentualnie niewiele szerszej), bo dla takiej szerokości samochód był projektowany i testowany, albo solidnie wóz przerobić o ile się umie. ;)


 W przypadku małych ubytków nawierzchni stosowanie szerokiego ogumienia nierzadko zwiększa komfort, ponieważ zapobiega wpadaniu w małe dziury w jezdni, a przejeżdżanie po drobnych nierównościach nie przekłada się na drżenie kierownicy. Trzeba jednak zaznaczyć, że w większości pojazdów jazda na szerszych i niższych oponach wiąże się z mniejszym komfortem i trudniejszym prowadzeniem na drogach z koleinami, gdzie woda po deszczu utrzymuje się często dłużej niż na równej nawierzchni.



Wnioski
Szersze opony (z tym samym modelem bieżnika albo przynajmniej zbliżonej klasy) zazwyczaj zapewniają większe bezpieczeństwo, dzięki lepszym właściwościom jezdnym, chociaż są gorsze niż węższe odpowiedniki w przypadku aquaplaningu. Negatywny aspekt to wyższe koszty zakupu – zarówno opon, jak i odpowiednich felg – oraz eksploatacji. Poza tym szerokie opony zwykle oznaczają niższy komfort jazdy.

O ile zastępowanie podstawowego rozmiaru opon dla danego samochodu osobowego, ogumieniem o ok. 3 cm szerszym (czyli mniej więcej takim jak dla najmocniejszych wersji danego modelu auta) na ogół znacząco poprawia właściwości jezdne na polskich drogach, to zamiana opon w największym homologacyjnym rozmiarze na jeszcze szersze i niższe prowadzi zazwyczaj do pogorszenia komfortu i kierowalności pojazdu.


Szersze opony, dzięki większej liczbie ostrzy bieżnika (wypustów) oraz rowków, zwiększają tarcie. To oczywiście przekłada się na lepszą przyczepność, a co za tym idzie na większą sterowność i lepsze przyspieszanie oraz hamowanie. Również w głębszym śniegu szersze opony radzą sobie lepiej, a szczególnie, jeśli chodzi o prowadzenie samochodu w zakrętach.




Producenci opon i ich marki

CONTINENTAL (Niemcy):
  • Uniroyal - powstała istnieje od ponad 130 lat. Wszystko zaczęło się od małego sklepu z wyrobami gumowymi w Liège, Belgia. Uniroyal od tego czasu stała się jednym z głównych graczy na rynku oponiarskim.
  • Semperit (Austria)
  • Barum - swój rodowód wywodzi z fuzji (1945) trzech głównych firm produkujących opony w Czechosłowacji: Bata w miejscowości Zlín, Rubena w miejscowości Náchod oraz Mitas.
  • Gislaved (Szwecja)
  • Viking (UK)
  • Matador - Słowacka marka Matador ma wieloletnią tradycję już w 1925 roku pod tą marką produkowano opony w dawnej Czechosłowacji.
  • Mabor - to portugalska marka opon która w 1991 roku została wcielona do grupy Continental.
  • General Tire (USA)
BRIDGESTONE (Japonia)
  • Firestone - W 1905 roku Harvey S. Firestone założył Firestone Tire and Rubber Company w Akron, stan Ohio. Od początku istnienia był głównym dostawcą opon dla Firmy Ford Motor Company.
  • Dayton - Dayton Rubber Company powstało w Ohio w maju 1905.
Posiada udziały w:
  • Nokian - Nokian Tyres plc została założona w 1988 roku i była notowana na giełdzie w Helsinkach w 1995 roku. Produkcja opon do samochodów osobowych rozpoczęła się w 1932 roku i jako pierwsza na świecie zaczęła produkować opony zimowe.
  • Lassa (Turcja)

MICHELIN (Francja)
  • Kleber - Marka Kleber należy do grupy Michelin. Od 100 lat KLEBER zdobywa sobie reputację w trzech obszarach: niezawodności, bezpieczeństwa i w reagowaniu na problemy użytkownika.
  • BF Goodrich - BFGoodrich to pierwszy amerykański producent opon.
  • Riken - powstała w Japonii w 1917 roku, od 1992 roku spółka znana jest jako Michelin Okamoto.
  • Kronprinz (Niemcy)
  • Taurus (Węgry)
  • Kormoran - to obok Dębicy jeden z dwóch największych polskich producentów opon. Firma od 1995 roku została wcielona w skład koncernu Michelin.
  • Warrior (USA)
  • Siatyre (Łotwa)

Nokian (Finlandia)
Korzenie firmy NOKIAN sięgają roku 1898, kiedy założone zostały Suomen Gummitehdas Oy i Finnish Rubber Factory. Większość produktów jest wytwarzana w fabrykach w Nokii w Finlandii i we Wsiewołożsku w Rosji.
Nokian Tyres jest jedynym producentem opon na świecie, który koncentruje się na potrzebach kierowców poruszających się po drogach północnej Europy, w warunkach dużych opadów śniegu i niskich temperatur.


Pirelli (Włochy)
  • Ceat - to włoska marka opon. Samo słowo Ceat to skrót który oznaczający Cavi Electrici Affini Torino (kable i produkty pokrewne w Turynie). W 1958 roku Ceat przeniósł się do Indii gdzie powołano Ceat Tire.
  • Courier (Włochy)
  • Metzeler (Niemcy)

Goodyear Tire (USA)
  • Dunlop - Firma Dunlop jest jednym z wiodących na świecie producentów i sprzedawców opon do samochodów osobowych, komercyjnych i motocykli.
  • Dębica - TC Dębica S.A. jest największym polskim producentem opon do samochodów osobowych i dostawczych.
  • Fulda - Fulda to nazwa kojarząca się nie tylko z miastem i rzeką w Niemczech. Założona w 1900 roku firma jest również producentem wysokiej jakości opon zapewniających bezpieczeństwo, trwałość i doskonałą relację ceny do jakości. Posiadając około 10% udziałów na niemieckim rynku, Fulda jest obecnie jedną z czołowych marek.
  • Sava - pochodzi ze Słowenii, a swe pierwsze kroki w branży gumowej stawiała już w 1905 roku.
  • Pneumant - to niemiecki producent opon. Do roku 1989 firma została spółką publiczną. Dzisiaj, marka opon Pneumant znajduje się wśród tańszych modeli.
  • Regal - Wszystkie opony Regal są produkowane w RPA przez Dunlop Tyres w dwóch zakładach produkcyjnych, z wykorzystaniem najnowszych urządzeń i zaawansowanych technologii.

Sumitomo Rubber Industries
  • Falken - jest japońską marką opon, która należy do Ohtsu Tire & Rubber Company (część koncernu Sumitomo). Falken od lat obecny jest w sportach motorowych i odnosi w nich znaczące sukcesy. Falken jest także jedną z wiodących marek opon w drifcie.

Yokohama (Japonia)
Yokohama powstała z wyniku fuzji Yokohama Cable Manufacturing z amerykańskim B.F. Goodrich. 
Marka Yokohama wchodzi w skład grupy Furukawa. Yokohama jest na 2 największym dostawcą opon w Japonii. Ich opony są wykorzystywane przez niektóre zespoły w wyścigu 24 godzinnym w Le Mans.











https://www.google.pl/search?q=felgi+symbol+et&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=e-1aU6fGHueG8Qf6zICADw

http://www.felgi.pl/artykul/szerokosc-felgi-i-odsadzenie-et-offset
http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=18602
http://pl.wikipedia.org/wiki/ET_%28felgi%29
http://www.felgi-stalowe.pl/ET_felgi__inaczej_odsadzenie_lub_offset,3,128.html




https://www.google.pl/search?q=rozmiary+opony&client=firefox-a&hs=fUI&rls=org.mozilla:pl:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=tuVYU6neHOLJ4gSI8oGwAQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1920&bih=966


http://www.oponylider.pl/porady-opony/opona-z-rantem-chroniacym-felge



http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=12&t=26290

http://www.tuningmania.pl/art/index.php?option=com_content&task=view&id=220

http://www.opony.com.pl/artykul/o-oznaczeniach-na-oponach/?id=22

http://www.astra-g.pl/viewtopic.php?f=66&t=11179

http://www.opony.com.pl/artykul/wszystko-o-zamiennikach-opon/?id=903

http://www.jakkupowac.pl/artykul/123/jak-kupowac-opony-do-samochodu-osobowego.html

http://www.oponeo.pl/artykul/rozmiary-opon

http://www.oponyquad.pl/jak-czytac-rozmiary-opon-,94.html

http://www.opony.com.pl/artykul/wszystko-o-rozmiarach-opon/?id=907

http://www.24opony.pl/akt,0,94/jak-prawidlowo-czytac-rozmiar-opony.html



http://civic5g.pl/printview.php?t=10881&start=0&sid=83e80f158bfad2efa427ed2e3daf7264

http://www.rozmiaryfelg.pl/honda.htm

http://www.forumsamochodowe.pl/honda-civic-alufelgi-jaki-rozmiar-vt4592.htm


http://www.oponylider.pl/porady-opony/odpowiednie-felgi-do-opon-samochodowych





Dobór felg do opony
http://wulkanizacja.krakow.pl/content/view/89/52/
http://www.autocentrum.pl/awc/motoblogi/maarek77/kupujemy-felgi-aluminiowe-dobor-opon-do-felg-kilka-faktow-5210/

Pompowanie
http://wulkanizacja.krakow.pl/content/view/74/34/

Budowa opony:
http://wulkanizacja.krakow.pl/content/view/76/36/
http://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna



http://www.novax.pl/opis.php?rady_ekspertow
http://sklep.intercars.com.pl/#/ajax_str.php?id=510
http://www.opony.interia.pl/encyklopedia/profil-opony-opony-niskoprofilowe
http://warsztaty.samochodowka.internetdsl.pl/serwishdd/poradnik/opony/opony.htm
http://www.oponeo.pl/artykul/rozmiary-opon
http://pytamy.pl/kat,14,title,jak-odczytac-wymiary-opony,pytanie.html
http://www.opony.com.pl/artykul/wszystko-o-rozmiarach-opon/?id=907
https://www.google.pl/search?q=wymiary+opony&client=firefox-a&hs=PSm&rls=org.mozilla:pl:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ATtYU5P3JcHY7Aaj5IC4Cg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1252&bih=610

http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploatacja-auta/opony-i-felgi/284650,2,Wady-i-zalety-opon-niskoprofilowych.html

http://www.oponaok.pl/oznaczenia-opon/

http://www.oponeo.pl/artykul/zamienniki-opon-pytania-i-odpowiedzi
http://www.oponeo.pl/artykul/zamienniki-opon-wady-i-zalety-zmiany-rozmiaru-kol
http://www.magazynauto.pl/porady/eksploatacja/opony-felgi-2867/news-dobor-zamiennikow-opon,nId,964473,s,1,strona,1,pst,61544447#pst61544447

http://www.filmat.com.pl/stara%20strona%20filmat/akademia/opony.html
http://www.wymianaoponkrakow.pl/oznaczenia-opon.html
http://www.novax.pl/opis.php?rady_ekspertow

2 komentarze:

  1. Faktycznie oznaczeń na oponach jest dość sporo, ale na szczęście nie musimy ich znać wszystkich na pamięć. Ja do swojego auta ostatnio szukałam także najtańszego ubezpieczenia OC https://kioskpolis.pl/jak-znalezc-najtansze-ubezpieczenie-oc/ i udało mi się je oczywiście znaleźć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń